Skip to ContentSkip to Navigation
UniversiteitsbibliotheekOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

Universiteitsbibliotheek

UniversiteitsbibliotheekSmartCat support

Veelgestelde vragen SmartCat

SmartCat support
SmartCat support
  1. (Hoe) kan ik mij aanmelden in SmartCat?
  2. Hoe vind ik deeltitels uit een serie?
  3. Hoe vind ik de juiste/nieuwste editie?
  4. Waar kan ik mijn geleende items verlengen?
  5. Waar kan ik mijn IBL account beheren?
  6. Waar vind ik uitleg over het gebruik van SmartCat?
  7. Wat te doen als een titel niet aan te vragen of te reserveren is?

1. (Hoe) kan ik mij aanmelden in SmartCat?
Hoe u zich aan kunt melden in SmartCat vindt u in de SmartCat LibGuides.

2. Hoe vind ik deeltitels uit een serie?
Als de delen van een serie zelfstandige deeltitels hebben, kunt u deze vinden door op de serie(titel) te zoeken. Gebruik de zoeksleutel "se:" en type vervolgens de zoektermen voor de serietitel. In de zoekresultaten vindt u de afzonderlijke deeltitels. Let op: de serietitel zelf wordt niet zichtbaar in de zoekresultaten. Door op een specifieke titel te klikken, kunt u onder de tab "beschrijving" onder het kopje "series" zien tot welke serie(s) de titel behoort.

3. Hoe vind ik de juiste/nieuwste editie?
Als een titel meer dan 1 editie kent, is dit meteen zichtbaar in de resultatenlijst, doordat daar direct bij de titel een link komt te staan met "Other Editions & Formats".
Let op:

  • SmartCat laat in eerste instantie altijd maar één editie zien en dit is vaak niet de nieuwste
  • Negeer een eventueel jaartal dat bij de korte presentatie op de resultatenlijst naar voren komt. In de lijst met edities en formaten worden alle edities vermeld, ook van andere jaargangen.

De sortering van Edities & formaten is als volgt:

  1. edities die in het bezit zijn van de RUG
  2. edities die in het bezit zijn van Nederlandse bibliotheken (buiten de RUG)
  3. edities die in het bezit zijn van wereldwijde bibliotheken (buiten de Nederlandse bibliotheken)


4. Waar kan ik mijn geleende items verlengen?
Meer informatie over het verlengen van geleende items vindt u in de SmartCat LibGuide.

5. Waar kan ik mijn IBL account beheren?
Ga naar IBL accountbeheer. Voor meer informatie zie SmartCat en IBL.

6. Waar vind ik uitleg over het gebruik van SmartCat?
In de SmartCat libguide wordt uitgelegd hoe u SmartCat kunt gebruiken.

7. Wat te doen als een titel niet aan te vragen of te reserveren is?
Als de titel gepresenteerd wordt als bezit van University of Groningen Library, hoort u de beschikbaarheidsgegevens te zien en de titel te kunnen aanvragen of reserveren. Als dit niet het geval is, neemt u dan a.u.b. contact op met een medewerker van de servicebalie van de bibliotheek. Dit kan ook telefonisch: 050 363 5020.

Er kan sprake zijn van een titel waarvoor de bandzebra (barcode) nog niet is geplakt of ingelezen. In dit geval kan de bibliotheekmedewerker ervoor zorgen dat de titel gekoppeld wordt aan het uitleensysteem, waarna deze alsnog uitleenbaar wordt.

Laatst gewijzigd:15 december 2017 12:01
printView this page in: English