Skip to ContentSkip to Navigation
Universiteitsbibliotheek
Universiteitsbibliotheek SmartCat support

Veelgestelde vragen SmartCat

SmartCat support
SmartCat support

1. (Hoe) kan ik mij aanmelden in SmartCat?
Hoe je je aan kunt melden in SmartCat vind je in de SmartCat Library Guides.

2. Hoe vind ik deeltitels uit een serie?
Als de delen van een serie zelfstandige deeltitels hebben, kun je deze vinden door op de serie(titel) te zoeken. Gebruik de zoeksleutel "se:" en type vervolgens de zoektermen voor de serietitel. In de zoekresultaten vind je de afzonderlijke deeltitels. Let op: de serietitel zelf wordt niet zichtbaar in de zoekresultaten. Door op een specifieke titel te klikken, kun je onder de tab "beschrijving" onder het kopje "series" zien tot welke serie(s) de titel behoort.

3. Hoe vind ik de juiste/nieuwste editie?
Als een titel meer dan 1 editie kent, is dit meteen zichtbaar in de resultatenlijst, doordat daar direct bij de titel een link komt te staan met "Other Editions & Formats".
Let op:

  • SmartCat laat in eerste instantie altijd maar één editie zien en dit is vaak niet de nieuwste
  • Negeer een eventueel jaartal dat bij de korte presentatie op de resultatenlijst naar voren komt. In de lijst met edities en formaten worden alle edities vermeld, ook van andere jaargangen.

De sortering van Edities & formaten is als volgt:

  1. edities die in het bezit zijn van de RUG
  2. edities die in het bezit zijn van Nederlandse bibliotheken (buiten de RUG)
  3. edities die in het bezit zijn van wereldwijde bibliotheken (buiten de Nederlandse bibliotheken)


4. Waar kan ik mijn geleende items verlengen?
Meer informatie over het verlengen van geleende items vind je in de SmartCat Libraryt Guide.

5. Waar kan ik mijn IBL aaanvragen inzien?
Je IBL gegegvens, zoals aangevraagde digitale artikelen vind je in Smartcat (onder de knop 'Links > Interlibrary Loan'). Voor meer informatie zie SmartCat en IBL.

6. Waar vind ik uitleg over het gebruik van SmartCat?
In de SmartCat Library Guide wordt uitgelegd hoe je SmartCat kunt gebruiken.

7. Wat te doen als een titel niet aan te vragen of te reserveren is?
Als de titel gepresenteerd wordt als bezit van University of Groningen Library, hoort je de beschikbaarheidsgegevens te zien en de titel te kunnen aanvragen of reserveren. Als dit niet het geval is, neemt je dan a.u.b. contact op met een medewerker van de servicebalie van de bibliotheek. Dit kan ook telefonisch: 050 363 5020.

Er kan sprake zijn van een titel waarvoor de bandzebra (barcode) nog niet is geplakt of ingelezen. In dit geval kan de bibliotheekmedewerker ervoor zorgen dat de titel gekoppeld wordt aan het uitleensysteem, waarna deze alsnog uitleenbaar wordt.

Laatst gewijzigd:23 januari 2024 13:39
View this page in: English