Universiteitsbibliotheek
Universiteitsbibliotheek Meer erfgoed Tentoonstellingen

De Stichting Drukwerk in de Marge

‘Die droomwereld in te dringen! Project van drukkers in de marge bij de honderdste geboortedag van Hendrik de Vries, de Spaanse Groninger’, 1996

Alle hier vertegenwoordigde drukkers zijn lid (geweest) van de landelijke stichting Drukwerk in de Marge, die in maart 1975 werd opgericht om drukkers te verenigen die zelf hun drukwerk vervaardigen en publiceren in een kleine oplage. In 2010 telde de stichting 560 leden, van wie er ongeveer 175 actief waren als drukker. Inmiddels zijn dat er meer dan 200. Het zijn voornamelijk mensen die werken met hoogdruk: een zetsel bestaande uit loden of houten letters die met inkt worden ingerold om het rechtstreeks op het papier te kunnen afdrukken.

Lid van Drukwerk in de Marge zijn drukkers die vooral letten op het typografische aspect van hun werk, zoals het ontwerp van de letters en andere grafische elementen. Maar er zijn ook drukkers die contact zoeken met grafische kunstenaars om hun werk te laten illustreren. Bijzonder vermeldenswaardig zijn de vele drukkersprojecten die vaak onder de paraplu van de stichting Drukwerk in de Marge worden gestart. Voor dit soort projecten leveren deelnemende leden een bijdrage in de vorm van een boekje, die gezamenlijk worden gepresenteerd in een bijzondere doos of foedraal. Op de tentoonstelling in de UB zijn meerdere resultaten van een drukkersproject te zien, die vaak aan een van de leden werd aangeboden ter gelegenheid van een verjaardag of jubileum.

Foto's margedrukwerk: Dirk Fennema

De mate van professionaliteit verschilt sterk bij de leden van de stichting: soms gaat het om drukkers die slechts een cursus typografie hebben gevolgd, en daarna met vallen en opstaan hun eigen pers leren bedienen. Andere drukkers zijn afkomstig uit de grafische industrie en hebben daar het vak geleerd voordat ze voor zichzelf aan de slag gingen. In de hierna volgende korte bespreking van het werk van de vier Groninger margedrukkers passeert zowel het meer speelse als het meer klassieke drukwerk de revue.

Laatst gewijzigd:12 april 2022 14:07