Skip to ContentSkip to Navigation

Groningen Digital Business Centre

Faculty of Economics and Business
Groningen Digital Business Centre About GDBC

Over GDBC

De reden dat GDBC is opgericht, is simpel: Groningen is een van de belangrijkste IT-steden van Nederland. Uiteenlopende innovatieve start-ups zijn hier uitgegroeid tot bedrijven van formaat. Daarnaast vestigen ook internetgiganten als Google en IBM zich in Noord-Nederland, met als gevolg dat er een dringende vraag is naar academisch opgeleide experts op het gebied digital science en big data.

Het Groningen Digital Business Centre speelt hierop in. Binnen dit centre worden opleidingsmogelijkheden ontwikkeld en onderzoekscapaciteit beschikbaar gesteld. Studenten krijgen de kans om bij vooraanstaande digitale bedrijven stage te lopen en onderzoek te doen met behulp van de vele data die de bedrijven beschikbaar stellen. Andersom profiteren de digitale ondernemers van de wetenschappelijke kennis die binnen de Rijksuniversiteit aanwezig is. Om ervoor te zorgen dat het onderwijsaanbod blijft aansluiten op de vraag uit de markt, evalueren we het onderwijsaanbod binnen het GDBC voortdurend op basis van veranderingen in de markt en door middel van benchmarks met buitenlandse universiteiten.

GDBC kenmerkt zich door haar unieke bundeling van kennis: de wetenschappelijke en bedrijfskundige kennis van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, de praktijkkennis en -vraagstukken van de Noordelijke digitale ondernemingen én de analytische en technische wetenschappelijke kennis van de Faculteit Science & Engineering. De verschillende betrokken partijen werken samen aan de verwezenlijking van de volgende vier ambities:

  1. Het oprichten van een kennisplatform;
  2. Matchmaking tussen Noordelijke digitale MKB-bedrijven en studenten;
  3. Opzetten van een multidisciplinair onderwijsprogramma;
  4. Opzetten van een multidisciplinaire praktijkgedreven onderzoeksagenda

GDBC Programma

Stuurgroep GDBC Raad van Advies GDBC
Prof. Dr. Tammo Bijmolt, hoogleraar RUG Faculteit Economie en Bedrijfskunde en directeur GDBC Prof. Dr. Tammo Bijmolt, hoogleraar RUG Faculteit Economie en Bedrijfskunde en directeur GDBC
Drs. Ing. Bas Baalmans, RUG Managing Director GDBC Drs. Ing. Bas Baalmans, RUG Managing Director GDBC
Prof. Dr. Jan Riezebos, hoogleraar RUG Faculteit Economie en Bedrijfskunde, wetenschappelijk directeur Career Services and Corporate Onno Benninga, manager Google
Marco de Jong, voorzitter Noordelijke Online Ondernemers, www.noo.nl  Wijnand Jongen, CEO Thuiswinkel.org, www.thuiswinkel.org
Prof. Dr. Jos Roerdink, hoogleraar RUG Faculty Science and Engineering Prof. Dr. Alexander Rinnooy Kan, hoogleraar Universiteit van Amsterdam, www.uva.nl 
Drs. Ingemarie Kroesen, RUG  Faculteit Economie en Bedrijfskunde, Communicatie Prof. Dr. Iris Vis, hoogleraar en dean of Industry Relations RUG
Fred Hassert, voorzitter Samenwerking Noord, www.samenwerkingnoord.nl  Jeroen Doorenbos, ondernemer, Belsimpel, www.belsimpel.nl 
Dr. Frank Blaauw, RUG  Faculty Science and Engineering   Marco de Jong, voorzitter Noordelijke Online Ondernemers, www.noo.nl   
Wietske Degen Msc, RUG Industry Relations Zeger Baelde, Managing Director RDW, www.rdw.nl

Directeur GDBC: Tammo Bijmolt
Managing Director: Bas Baalmans
Marketing: Olga Hesling
Finance: Miranda Ruiter
Prof PK Kannan

Laatst gewijzigd:30 januari 2020 09:04
printView this page in: English