Skip to ContentSkip to Navigation

Groningen Digital Business Centre

Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Groningen Digital Business Centre

Wat te doen tegen ‘showrooming’? - Best Paper Award voor onderzoek GDBC directeur Peter Verhoef

08 januari 2018

Schoenen passen in een schoenenwinkel en ze dan later thuis bestellen bij de goedkoopste online aanbieder. ‘Showrooming’ - wel kijken en proberen, maar niet ter plekke kopen - is een serieus probleem voor fysieke winkels. Peter Verhoef, hoogleraar Marketing aan de RUG en directeur van het GDBC, onderzocht dat consumentengedrag samen met zijn collega’s Sonja Gensler (University of Münster) en Scott Neslin (Tuck School of Business in Dartmouth). Zij concluderen dat het aanstellen van extra verkoopmedewerkers het beste wapen vormt in de concurrentiestrijd met webshops. Hun publicatie in het Journal of Interactive Marketing is nu bekroond met de Best Paper Award 2017.

Verhoef, Gensler en Neslin tonen aan dat showrooming zeer vaak voorkomt. Uiteraard is de verwachte kostenbesparing via online shoppen voor klanten de belangrijkste drijfveer om uiteindelijk bij een webwinkel te bestellen. Maar naast de prijs spelen ook niet-financiële factoren een sleutelrol in de overweging om al dan niet te gaan showroomen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de verwachte (slechte) service in een fysieke winkel, zoals lang moeten wachten tot je geholpen wordt.

Prijsuitreiking

De onderzoekers ontvangen hun oorkonde en een cheque van 1.000 dollar tijdens de Interactive Marketing Research Conference, die op 23 en 24 maart plaatsvindt in Amsterdam.

Meer informatie

Laatst gewijzigd:08 januari 2018 16:48

Meer nieuws

  • 19 september 2018

    Studenten RUG helpen leerlingen met toekomst stadslogistiek

    Bij het project Web Expeditie hebben leerlingen van verschillende scholen in het primair en voortgezet onderwijs onder leiding van studenten van de RUG gewerkt aan de toekomst van de stadslogistiek. De leerlingen zochten in een project van drie maanden...

  • 11 september 2018

    Als online consument switcht van smartphone naar pc is de aankoop nabij

    De smartphone speelt een niet te onderschatten rol bij ons online shoppen. Veel consumenten beginnen hun zoektocht op een telefoon of tablet, raken overtuigd van een product en stappen daarna over naar een minder mobiel apparaat (zoals pc of laptop)...

  • 05 september 2018

    Broedplaats voor slimme technologie

    ‘Samenwerking tussen De Hanzehogeschool, Rijksuniversiteit Groningen, het UMCG en industrie op het gebied van slimme technologie leidt tot innovatie en nieuwe bedrijvigheid.’ Dat zegt Hugo Velthuijsen, directeur van het Marion van Os Centrum voor Ondernemerschap...