Skip to ContentSkip to Navigation
Groningen Digital Business Centre
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Groningen Digital Business Centre

Wat te doen tegen ‘showrooming’? - Best Paper Award voor onderzoek GDBC directeur Peter Verhoef

08 januari 2018

Schoenen passen in een schoenenwinkel en ze dan later thuis bestellen bij de goedkoopste online aanbieder. ‘Showrooming’ - wel kijken en proberen, maar niet ter plekke kopen - is een serieus probleem voor fysieke winkels. Peter Verhoef, hoogleraar Marketing aan de RUG en directeur van het GDBC, onderzocht dat consumentengedrag samen met zijn collega’s Sonja Gensler (University of Münster) en Scott Neslin (Tuck School of Business in Dartmouth). Zij concluderen dat het aanstellen van extra verkoopmedewerkers het beste wapen vormt in de concurrentiestrijd met webshops. Hun publicatie in het Journal of Interactive Marketing is nu bekroond met de Best Paper Award 2017.

Verhoef, Gensler en Neslin tonen aan dat showrooming zeer vaak voorkomt. Uiteraard is de verwachte kostenbesparing via online shoppen voor klanten de belangrijkste drijfveer om uiteindelijk bij een webwinkel te bestellen. Maar naast de prijs spelen ook niet-financiële factoren een sleutelrol in de overweging om al dan niet te gaan showroomen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de verwachte (slechte) service in een fysieke winkel, zoals lang moeten wachten tot je geholpen wordt.

Prijsuitreiking

De onderzoekers ontvangen hun oorkonde en een cheque van 1.000 dollar tijdens de Interactive Marketing Research Conference, die op 23 en 24 maart plaatsvindt in Amsterdam.

Meer informatie

Laatst gewijzigd:08 januari 2018 16:48

Meer nieuws

  • 19 april 2024

    Nieuwe scriptieprijs voor masterstudenten Economie en Bedrijfskunde

    Hoe kunnen we economie en bedrijfskunde studenten prikkelen om in hun masterscriptie aandacht te besteden aan belangrijke maatschappelijke uitdagingen? De 14 Nederlandse faculteiten economie en bedrijfskunde, verenigd in het Decanenberaad Economie...

  • 18 april 2024

    Ward Romeijnders appointed as Professor of Optimization under Uncertainty

    The Faculty of Economics and Business is pleased to announce that Ward Romeijnders has been appointed as Professor of Optimization under Uncertainty. The chair is situated within the Department of Operations.

  • 12 april 2024

    Oratie Corine Noordhoff: Future ready retail

    Tijdens haar oratie zal Corine Noordhoff inzichten verschaffen in de fundamentele elementen om te overleven en je bedrijf aan te passen in de retailsector. Noordhoffs oratie vindt plaats op vrijdag 19 april 2024, 16:15 – 17:00, in de aula van het...