Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten Menu

Over het onderzoek

Het onderzoek kent verschillende fasen.

1. In het eerste blok (september tot november) gaan de studenten aan de hand van de theorie aan de slag met een generieke vragenlijst over sociale verhoudingen in de Schilderswijk. Deze vragenlijst wordt opgesteld door docenten CIW en de Wetenschapswinkel en dus getest door de studenten. Hieruit vloeit één generieke vragenlijst voort die de studenten voor het onderzoek in de wijk gaan gebruiken en één vragenlijst die is toegespitst op een thema. De geïdentificeerde thema’s zijn:

• Persoonlijk contact tussen bewoners: is de bewonersorganisatie/wijkraad representatief voor jouw behoeften? Heb je er contact mee? Weet je wie het zijn? Etc.
  • Online contact tussen bewoners: heb je via whatsapp (of ander medium) contact met bewoners? Hoe actief ben je? Is er sprake van een digiquette (een digitaal etiquette - afspraken over hoe je online met elkaar omgaat). Ben je ook in staat om je weg te vinden op online media.
  • Contact met instituten. Weet je de weg te vinden naar de gemeente bij vragen? Ken je de wijkagent?
  • De onderlinge afspraken, met specifiek aandacht voor de communicatiecampagne Ssst!

2. In het tweede blok verzamelen de studenten de gegevens. De groepjes worden ingedeeld per straat en blok, en nemen fysiek de vragenlijsten bij bewoners af. De vragenlijsten zijn uitgeprint en worden een week bij bewoners gelaten om in te vullen (of niet). Elk groepje moet op zijn minst 10 respondenten verzamelen. Dit levert dus een responsgraad van zo’n 300 bewoners op.

3. De groepjes schrijven op basis van de verzamelde vragenlijsten een klein onderzoeksrapport een aantal pagina’s met een paar korte adviespunten in bulletpoints. Deze rapporten worden door de docenten van de opleiding nagekeken en becijferd.

Laatst gewijzigd:26 september 2023 11:34