Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten Menu

Achtergrond

De Schilderswijk in Groningen is een zogenaamde ‘oude wijk’ nabij het centrum van de stad. Het is een levendige, actieve wijk die vanwege haar centrale ligging ook populair is bij studenten: zo’n 40 tot 50 procent van de wijk bestaat uit studentenwoningen. De studenten zorgen voor leven in de brouwerij, maar ook met enige regelmaat tot overlast. Tijdens de coronacrisis kwamen deze spanningen extra onder druk te staan, met een tweetal brandbrieven aan de gemeente tot gevolg.

De gemeente acteerde hierop door een overlastcoördinator en een preventiecoach aan te stellen, samen met de bewoners zijn er leefregels opgesteld, en er werd de communicatiecampagne Ssst! gedraaid, waar bewoners op de afgesproken leefregels werden gewezen. In hoeverre werken de gemaakte afspraken nu? Hoe staat het met de sociale cohesie in de wijk? Dat is wat de onderzoekscommissie Ssst! Wij doen hier onderzoek! graag wil weten door middel van een participatief onderzoek, uitgevoerd door studenten Communicatie- en Informatiewetenschappen (CIW) van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).

Laatst gewijzigd:29 november 2023 11:49