Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten Menu

De onderzoekscommissie

De onderzoekscommissie bestaat uit een afvaardiging van bewoners (wijkraadsleden), gemeente (gebiedsmanager oude wijken, overlastcoördinator, preventiecoach), wijkagent en universiteit (docenten CIW en een afvaardiging studenten, de zogenaamde onderzoeksambassadeurs). De Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie treedt hierbij op als verbindende en neutrale partij, en neemt in die hoedanigheid ook zitting in de commissie. Op deze manier waarborgen we het draagvlak voor het onderzoek, en betrekken we bewoners bij onderzoeksopzet, uitvoering, de resultaten en de aanbevelingen voor alle betrokkenen.

De onderzoekscommissie komt op zijn minst driemaal bijeen.

• Eenmaal op 3 oktober van 20:00-21:30 om de opzet van het onderzoek te bespreken, de communicatie en de stroomlijning van het onderzoek op elkaar af te stemmen. Ook kan hier meer informatie gegeven worden over de wetenschappelijke benadering van het onderzoek en de planning vanuit de opleiding.
  • Eenmaal op 6 november van 20:00-21:30, voordat het onderzoek begint. Bij deze bijeenkomst sluiten ook de studenten aan om verder toelichting te geven op hetgeen ze onderzoeken.
  • Eenmaal in februari, wanneer het onderzoek is afgelopen. De studenten presenteren de (voorlopige) resultaten, en de werkgroep bepaalt hoe deze resultaten het beste aan de bewoners gepresenteerd kunnen worden.

Taken van de onderzoekscommissie:

• De begeleidingscommissie neemt in het onderzoek een adviserende rol aan. Elke afgevaardigde neemt vanuit zijn eigen expertise een perspectief op het onderzoek mee.
  • Daarnaast treedt het commissielid op als ambassadeur voor zijn/haar eigen achterban. Hij/zij draagt de verantwoordelijkheid om het onderzoek bij eigen achterban onder de aandacht te brengen en er draagvlak voor te creëren. Op deze manier vergroten we de wederkerigheid van het onderzoek.
Laatst gewijzigd:29 november 2023 11:41