Skip to ContentSkip to Navigation
Universiteitsbibliotheek
Universiteitsbibliotheek Open education

OER en open pedagogiek

decorative image

Strategieën voor het gebruik van OER in het onderwijs kunnen grofweg worden onderverdeeld in twee benaderingswijzen: het toepassen en aanpassen van open materialen in plaats van auteursrechtelijk beschermde materialen, en het bedrijven van open pedagogiek.

Het toepassen en aanpassen van OER

Het toepassen en aanpassen van OER betekent dat je van auteursrechtelijk beschermd materiaal overstapt naar open materiaal. Dit proces kan in drie stappen worden samengevat:

  • Breng in kaart welke auteursrechtelijk beschermde materialen je gebruikt en welke je zou willen vervangen;
  • Zoek open alternatieven waarmee dezelfde leerdoelen bereikt kunnen worden;
  • Pas open materialen aan aan je manier van lesgeven, de behoeften van studenten en de leerdoelen van de cursus.

Open pedagogiek

Open pedagogiek heeft betrekking op onderwijsvormen en -methoden waarin gebruikgemaakt wordt van het feit dat OER aanpasbaar zijn en vrijelijk kunnen worden gedeeld. Open pedagogiek gaat uit van de gedachte dat de student een mondige, actieve medeschepper van kennis is. In plaats van studenten te vragen opdrachten te maken die vervolgens weer verdwijnen, maken studenten in het kader van open pedagogie open materialen (of veranderen ze bestaande open materialen) en kennis, die vervolgens met de hele wereld worden gedeeld. Op deze manier kunnen studenten bijdragen aan het kennisbestand, zinvolle leerervaringen opdoen en eigenaarschap nemen van het leerproces, waardoor ze wellicht gemotiveerder raken om te leren. Bovendien is de impact van hun werk en studie beter zichtbaar.

Voorbeelden van open pedagogiek bij de Rijksuniversiteit Groningen:

  • Studenten van University College Groningen hebben een aantal websites en actieve leeroefeningen gemaakt die bedoeld zijn om de (bio)psychologische wetenschap achter een scala aan onderwerpen toe te lichten

  • Studenten van de Faculteit der Letteren hebben een aantal voorbeeldscripts en -tutorials gemaakt die kunnen worden gebruikt in open tekstboeken over gegevensverzameling op het gebied van Digital Humanities. Dezelfde scripts zijn gebruikt als bouwstenen van deze door studenten gebouwde website

Open Science Bites - podcast van de RUG: Vier visies op open onderwijs
Episode 1: Increasing student motivation through co-creating open educational material (Anoek Sluiter-Oerlemans)

Anoek Sluiter-Oerlemans, Assistant Professor Youth Studies bij de Faculteit Gedrags- & Maatschappijwetenschappen, deelt haar visie op en ervaringen met open onderwijs. Anoek besloot onlangs om open onderwijsmaterialen te gaan gebruiken. Ze betrok studenten bij het co-creëren van lesmateriaal voor een cursus over onderzoeksmethoden voor de MA-programma's Youth, Society and Policy en Deafblindness.

Anoek Sluiter-Oerlemans - Increasing student motivation through co-creating open educational material
Anoek Sluiter-Oerlemans - Increasing student motivation through co-creating open educational material
Episode 2: Open education - Buzzword or added value to teaching? (Sander van Lanen)

Sander van Lanen, universitair docent culturele geografie aan de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, ontwikkelde het open tekstboek 'Introduction to academic research' door reeds open beschikbare teksten te hergebruiken. In deze aflevering deelt Sander zijn ervaringen met het maken van open onderwijsmateriaal. Ook staat hij stil bij het doel van open onderwijs en de voordelen ervan voor studenten. Is het een middel om aansluiting te vinden bij de maatschappij of om studenten voor te bereiden op de arbeidsmarkt?

Sander van Lanen
Sander van Lanen - Open education - Buzzword or added value to teaching?
Episode 3: Fostering diversity in knowledge production (Rashid Gabdulhakov)

Rashid Gabdulhakov, universitair docent aan het Centre for Media and Journalism Studies van de Faculteit der Letteren, ontwikkelde twee volledig open online cursussen in samenwerking met IWPR, het Institute for War and Peace Reporting. De cursussen zijn bedoeld om niet-westerse wetenschappers wegwijs te maken in het westerse systeem van academische kennisproductie. Rashid deelt zijn ervaringen met open onderwijsmateriaal en hij staat ook stil bij hoe inclusief en divers het proces van kennisproductie is.

Rashid Gabdulhakov Fostering diversity in knowledge production
Rashid Gabdulhakov - Fostering diversity in knowledge production
Episode 4: Get started with open educational resources (Mira Buist-Zhuk)

Mira Buist-Zhuk is academisch informatiespecialist bij de Universiteitsbibliotheek Groningen en gespecialiseerd in open leermaterialen. In deze aflevering deelt ze tips en adviezen voor docenten om aan de slag te gaan met open educational resources. Beluister de aflevering en leer hoe je open educational resources kunt gebruiken, creëren, delen en er je voordeel mee kunt doen.

Mira Buist-Zhuk: Get started with open educational resources
Mira Buist-Zhuk: Get started with open educational resources

Geschikte OER vinden

Ongeacht de strategie die je toepast, het begint met het vinden van een OER of een niche die je kunt vullen met jouw eigen OER. Het ondersteuningspunt OER kan je daarbij helpen! Je kunt ons via het onderstaande e-mail bereiken, of je kunt onze Literatuurgids raadplegen voor verzamelingen OER en tips voor een succesvolle zoekstrategie.

Contact & ondersteuning

Laatst gewijzigd:23 januari 2024 09:19
View this page in: English