Skip to ContentSkip to Navigation

Groningen Digital Business Centre

Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Groningen Digital Business Centre

RUG en Noordelijke Online Ondernemers lanceren Groningen Digital Business Centre

Nieuwe wetenschappelijke broedplaats om jong talent klaar te stomen voor de digitale sector
21 november 2017

De Rijksuniversiteit Groningen en de Noordelijke Online Ondernemers (NOO) slaan de handen ineen om de bloeiende digitale sector in Noord-Nederland uit te bouwen en te versterken. Samen lanceren zij het Groningen Digital Business Centre (GDBC), een nieuw kenniscentrum dat zich richt op het ontwikkelen, delen en overdragen van kennis op het gebied van digitaal ondernemen. Een belangrijke doelstelling is het opleiden van jong talent op het gebied van digital business en big data om tegemoet te komen aan de dringende vraag vanuit de sector naar academisch geschoolde professionals.

Het GDBC wil uitgroeien tot het wetenschappelijke digitale broeinest van Groningen. Een plek waar innovatie en onderzoek naar digitaal ondernemen gestimuleerd wordt. Het centrum biedt wetenschappers en ondernemers de kans kennis te ontwikkelen en te delen. De samenwerking van de NOO en de RUG-faculteiten ‘Economie en Bedrijfskunde’ en ‘Science and Engineering’ binnen GDBC wordt financieel ondersteund door het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN), de provincie en de gemeente Groningen, Rabobank Noord-Nederland en het bedrijvenfonds Groningen.

Multidisciplinair onderwijs
Een belangrijke missie van het GDBC is om young professionals klaar te stomen voor een loopbaan in de digitale sector, zegt directeur Peter Verhoef. ‘Daarom ontwikkelen we een multidisciplinair mastervak gericht op digitalisering. Studenten kunnen straks via het GDBC stagelopen bij vooraanstaande digitale bedrijven en onderzoek te doen met behulp van data die noordelijke ondernemers beschikbaar stellen. Op die manier kunnen zij specifieke vaardigheden ontwikkelen en een speciale aantekening op hun masterdiploma verdienen.’

Op termijn biedt de RUG zelfs een volledige multidisciplinaire masteropleiding in Digital Business en Analytics. Verhoef: ‘Het aantrekkelijke aan deze nieuw op te zetten master is dat de expertise van twee faculteiten samenkomt met de praktijkkennis van de noordelijke digitale ondernemingen, bijvoorbeeld via gastcolleges, casussen en afstudeerstages.’

Gezamenlijk onderzoek
Via het GDBC profiteren regionale digitale ondernemingen van de wetenschappelijke kennis die binnen de RUG aanwezig is. Zo organiseert het kenniscentrum vanaf begin 2018 seminars en eendaagse workshops voor professionals. ‘Daarnaast gaan we samen met de NOO actuele vragen vanuit de digitale sector onderzoeken, benoemt de RUG een bijzonder hoogleraar Digital Business en starten we promotieonderzoeken op belangrijke digitale thema’s,’ aldus Verhoef.

Noot voor de redactie
Contact: Peter Verhoef, Directeur Groningen Digital Business Centre, tel.: 06-52155407

Laatst gewijzigd:21 december 2017 13:03

Meer nieuws

  • 16 oktober 2018

    Digital Society Conferentie Nederlandse universiteiten

    De digitale informatietechnologie dringt steeds dieper door in onze samenleving. Daarom organiseren de veertien Nederlandse universiteiten, verenigd in de VSNU, op dinsdag 27 november de internationale Digital Society Conference in de Rijtuigenloods...

  • 09 oktober 2018

    Wat de wereld écht moet weten over leiderschap

    ‘Weet jij hoe vaak organisaties een verkeerde leider selecteren?’, vraagt Janka Stoker. ‘Volgens recent onderzoek van Gallup gebeurt dat in maar liefst 82% van de gevallen! Deze leiders werden vaak gekozen omdat ze toevallig uitblonken in hun vorige,...

  • 02 oktober 2018

    Young Academy Groningen verwelkomt acht nieuwe leden

    De Young Academy Groningen (YAG) heeft acht nieuwe leden benoemd uit verschillende vakgebieden van deRijksuniversiteit Groningen.Dr. Laura Bringmann, dr. Jan Willem Bolderdijk, dr. Nanna Hilton, dr. Tina Kretschmer, dr.Jocelien Olivier, dr. Saskia Peels,...