Versterking van veerkracht
Projectleider(s):
Prof. dr. Dirk Pieter van Donk, dr. Kirstin Scholten
Consortium:
Rijksuniversiteit Groningen, FrieslandCampina, Variass Electronics, Waterbedrijf Groningen, Bosch Thermotechniek
Gesubsidieerd door:
85% NWO en 15% deelnemende bedrijven
Projectduur:
2016-2020
Samenvatting:
Een belangrijk kenmerk van het bedrijfsleven vandaag de dag is een sterke mate van integratie, zowel binnen bedrijven als tussen de schakels van logistieke ketens. Omdat bedrijven steeds meer de nadruk leggen op lean, efficiënter zijn gaan werken en - onder meer door de crisis - hun voorraden hebben gereduceerd, zijn de buffers in de ketens sterk verlaagd. Het gevolg is dat een verstoring in één van de schakels sneller en heviger door kan werken in de rest van de keten. De meest aansprekende voorbeelden zijn natuurrampen, rellen en stakingen, maar ook een haperende productielijn of vertraagd transport kan voor een verstoring zorgen.
Dergelijke verstoringen vragen om een directe oplossing en ingreep, waarbij veelal extra mensen, middelen en materialen ingezet moeten worden om nadelige consequenties te beperken. In het ergste geval kan de continuïteit van de bedrijfsvoering in gevaar komen. Voor bedrijven is het dus zaak om de impact van verstoringen te reduceren. Dat kan door eventuele verstoringen zo snel mogelijk te verhelpen, maar ook door de ernst van de gevolgen te beperken. De vraag is hoe bedrijven dat kunnen realiseren zonder de buffers weer te vergroten.
Dit multidisciplinaire onderzoeksproject had als doel om de veerkracht (resilience) van bedrijven te versterken zonder in te boeten aan efficiëntie. In het project werd kennis van supply chain management gecombineerd met inzichten uit de gedragswetenschappen, met name over de besluitvorming in groepen.
Het onderzoeksproject omvatte twee doelen:
-
Voorafgaand aan het project werd veerkracht voornamelijk bekeken vanuit het perspectief van een enkele organisatie, maar niet of nauwelijks op het niveau van een supply chain. Daarom focuste het project in eerste instantie op hoe verstoringen zich verspreiden door de hele keten en hoe ketens ingericht kunnen worden zodat ze minder kwetsbaar zijn.
-
Daarnaast werd gekeken naar hoe de diverse beslissers reageren vanuit de diverse ketenpartners om gezamenlijk de verstoringen in de supply chain snel en adequaat op te lossen. Ook werd uitgezocht welke beslissingsprocessen en –structuren daarvoor geschikt zijn.