Skip to ContentSkip to Navigation
Centre for Operational Excellence (COPE)Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Centre for Operational Excellence (COPE)
Faculty of Economics and Business
Centre for Operational Excellence (COPE) Projecten Havens in Physical Internet

Havens in Physical Internet

Containerschip

Projectleider(s):

Prof. dr. I.F.A. Vis,

Consortium:

Havenbedrijf Rotterdam, Groningen Seaports, Rijksuniversiteit Groningen, TU Delft

Gesubsidieerd door: 

NWO

Samenvatting:

Het project ‘Towards Virtual Ports in a Physical Internet’ ontwikkelt modellen en tools die havens en bedrijven in het achterland kunnen ondersteunen bij een stapsgewijze omschakeling naar deelname in een volledig Physical Internet netwerk. In de supply chain maken verladers en logistiek dienstverleners nog afspraken over vaste routes met vaste magazijnen en wordt vrijwel altijd ook nog afgesproken of de lading over het water, de weg of het spoor gaat of door de lucht (modaliteiten). Met synchromodaal vervoer komt daar langzamerhand verandering in. Daar worden geen afspraken meer gemaakt over de te gebruiken modaliteit. Synchromodaal vervoer wordt op dit moment ingezet voor het vervoer van containers, van ‘hub’ naar ‘hub’, zoals zeehavens en inland-terminals. De containers zijn voorzien van ‘informatiedragers’, kleine chips waar de belangrijkste informatie over de container in zit (lading, eigenaar, track & trace).

Het Physical Internet is te zien als ‘synchromodaal 2.0’, waarbij het vervoer van containers van deur-tot-deur en de pakketten in die containers in kaart wordt gebracht. De vraag is dan of alle lading uit een container over een vaste route vervoeren wel optimaal is. Misschien is het handiger om de container bijvoorbeeld ergens onderweg uit te pakken en delen van de inhoud via andere modaliteiten te vervoeren.

In het project worden onder andere modellen ontwikkeld die individuele bedrijven ondersteunen bij het maken van keuzes om wel of niet deel te nemen in een Physical Internet netwerk. Op basis van deze modellen is het dan mogelijk om business cases voor deze bedrijven door te rekenen om te laten zien welke voordelen er vanuit het oogpunt van kosten en duurzaamheid zijn bij deelname in open PI netwerken.

De verwachting is dat het Physical Internet de rol van bedrijven en organisaties in de logistiek zal veranderen. In het project wordt met de havenautoriteiten van Rotterdam en Groningen samengewerkt om te onderzoeken welke rollen een haven in PI netwerken kan hebben. Een haven kan worden gezien als een belangrijke schakel van deze netwerken. Om te kunnen bepalen welke nieuwe diensten voor havens aantrekkelijk zijn is onderzoek nodig naar de gevolgen van PI voor goederenstromen.

Met de informatie van individuele bedrijven, ‘het microniveau’, kun je onderzoeken wat voor gevolgen dat zou hebben op wereldwijde goederenstromen, het ‘macroniveau’. Omgekeerd levert kennis van het macroniveau weer input voor beslissingen op microniveau in de achterlandnetwerken van havens. In het project worden nieuwe wiskundige modellen ontwikkeld om de effecten van PI netwerken op goederenstromen te bepalen. De informatie over die bestaande goederenstromen wordt aangeleverd door de havens.

De drie belangrijkste onderdelen van het project richten zich op:

  • het ontwerp van wiskundige modellen voor het uitvoeren van goederenstroom analyses in PI netwerken;

  • het ontwerpen van tools die havens en bedrijven in het achterland kunnen ondersteunen bij het nemen van beslissingen in hoeverre diensten in PI netwerken worden aangeboden en gebruikt;

  • de analyse van rollen van stakeholders in PI netwerken

View this page in: English