Skip to ContentSkip to Navigation
founded in 1614  -  top 100 university
University Medical Center Groningen

Students

Informatie voor studenten

Genetica onderwijs en stagemogelijkheden

Genetics research lab in ERIBA
Genetics research lab in ERIBA

Introductie

De afdeling Genetica participeert in onderwijs binnen verschillende curricula. Artsen, onderzoekers en analisten van de afdeling zijn betrokken bij onderwijs aan (toekomstige) artsen, tandartsen, analisten en onderzoekers. Onze afdeling staat voor goed onderwijs en werkt daar continu aan. Een aantal medewerkers ontwikkelt nieuwe interactieve en inspirerende vormen van onderwijs om Genetica onderwijs nog leuker te maken.

We verzorgen onderwijs binnen bijvoorbeeld het tandheelkunde en geneeskunde curriculum, maar organiseren ook volledige cursussen, bijvoorbeeld voor Biologie en Life Science & Technology studenten.

Daarnaast verwelkomen we ieder jaar veel stagiaires om ze ons vakgebied in de praktijk aan te leren. Dit zijn HLO (hoger laboratorium onderwijs) studenten die klaargestoomd worden om als analist de arbeidsmarkt op te gaan, maar ook universitaire bachelor en master studenten die graag onderzoeksvaardigheden aan willen leren.

Onze afdeling investeert ook in de scholing van haar medewerkers voor het geven van het onderwijs. Een aantal heeft recent de zogenaamde Basiskwalificatie onderwijs (BKO) gehaald en dit aantal zal snel stijgen.

We also develop new courses, especially for University College Groningen and for the G2020 Learning Communities. And we have developed two online tools for our students: LabBuddy is used as a modern lab manual and LetsGetWiser+ is a tool for the first step towards our goal of providing a 'Virtual Clinic for Precision Medicine'.

Verdere info: Dr Helga Westers, onderwijs coördinator

Genetics research lab in ERIBA
Genetics research lab in ERIBA

Internships in genetics

The Research section in the Department of Genetics has 12 places available for student internships (stages). The department has an international staff and you must be able to work and write well in English. For more information on possible projects please contact the student coordinator: Dr. Helga Westers

For examples, see these links to current projects (in the Wijmenga/Withoff group, email ):

http://tinyurl.com/74at7j2
http://tinyurl.com/7vbjdp4
http://tinyurl.com/88hbrat

- Research lines : The Department of Genetics is working on the following research lines . See also the systems genetics projects

- Student internship reports : See a list of recent students (stagestudenten) writing about their work experience and their projects

Our department is involved in several curricula

https://www.rug.nl/bachelors/dentistry/

https://www.rug.nl/ucg/

https://www.rug.nl/bachelors/biology/

De afdeling Genetica verzorgt de volgende cursussen:

https://www.rug.nl/bachelors/life-science-and-technology/

https://www.rug.nl/bachelors/medicine/

Mentor groepen

Staf van de afdeling zijn mentor voor kleine groepen studenten. Zie commentaar van deelnemers in een mentorgroep (English, Nederlands)

JSM Students' newsflashes win prizes

Two first-year JSM students in Sebo Withoff's mentor group (2014) won prizes at the concluding symposium on May 12th. One of the students' exercises was to write and present a Newsflash (2-3 pages on a scientific breakthrough, written for the layman). The students could choose a recent paper to base their newsflash on. Seth Tabishgou won the report prize (€250). Bob Schut was runner-up for the presentation prize. See their JSM newsflashes:

Franken yeast: The man-made chromosome by Seth Tabishgou

Drug holiday by Bob Schut, read about his 1st year research training project experience

G2020 - The new Groningen Medical Curriculum

Learning Communities: In G2020 a cohort of some 400 students will be divided into four communities known as Learning Communities (LCs), each with its own focus, profile dean and teaching staff: Global Health, Sustainable Healthcare, Intramural Care and Molecular Medicine. The LC provides the academic-medical context in which the ambitions mentioned above are realized. During the selection process for the degree programme, students choose one of the LCs. Once they have been admitted, they will complete their Bachelor’s degree programme within that LC, with the profile, the small-scale nature of the teaching and the direct contact with a limited group of lecturers creating ties amongst students and within the community.

https://www.rug.nl/masters/medical-and-pharmaceutical-drug-innovation-research/

https://www.rug.nl/masters/biomedical-sciences/

https://www.rug.nl/masters/molecular-biology-and-biotechnology/

http://www.hanze.nl/home/Schools/Instituut+voor+Life+Science+Technology/Opleidingen/Bachelor/Biologie+en+Medisch+Laboratoriumonderzoek/

Bachelor projects
The G2020 curriculum is a bachelor programme for all students. To successfully graduate from this programme, students must complete a 14-week Bachelor Project. This project is the culmination of the Bachelor’s degree programme, in which students put what they have learned during their course into practice for the first time. During the Bachelor Project students focus on a specific medical problem (i.e. the topic has a clear link with a patient's clinical problem or with a group of patients' clinical problem). Students will work in small groups on the project. There is a syllabus summarizing the goals and criteria for the G2020 Bachelor Project and it is relevant for both students and the departments that want to submit a proposal for a Bachelor Project. Please email Helga Westers for further information.

Wil je AIOS worden?

Lees een gesprek tussen Paul van der Zwaag, PhD (AIOS) en Prof. Irene van Langen (klinische geneticus, zijn opleider)

BMW cahier 'Genen en gezondheid'

Stichting Biowetenschappen en Maatschappij, Den Haag. Meer info, download pdf


"Wil jij weten wat jouw DNA over je zegt? Vandaag publiceren wij het cahier 'Genen en gezondheid'. Hierin lees je over de opmars en de mogelijkheden van genetische tests: bij zwangerschap en geboorte, in de gezondheidszorg, bij sport en in de rechtszaal, en de ethische, juridische en psychologische vragen die dat oproept. Want als in jouw genen staat dat je grote kans hebt om ongeneeslijk ziek te worden, wil je dat dan wel weten?

Het lezen van onze genen kan steeds goedkoper en in een razend tempo. Daardoor worden DNA-tests steeds vaker toegepast. In de kliniek, bij de zwangerschap, in het strafrecht, in de sport en voor de lol. Leuk om te weten wat je in de toekomst te wachten staat en of je aanleg hebt voor topsport. Tenzij de uitslag tegenvalt natuurlijk. Want wat heb je er dan aan om te weten dat je een grote kans hebt een onbehandelbare ziekte te krijgen als je ouder bent?

Dit cahier belicht de opmars en de mogelijkheden van genetische tests bij zwangerschap en geboorte, in de gezondheidszorg, bij sport en in de rechtszaal, en de ethische, juridische en psychologische vragen die dat oproept. Bij dit cahier is ook lesmateriaal ontwikkeld voor havo/vwo bovenbouw."

Publiekslezingen prof.dr. Cisca Wijmenga 'Genetica: feiten en fabels'

20 Jan 2015: Lezing DNA en de rol van genetica, Kenniscafe Groningen, film (75 mins, in Dutch)

In het kader van de viering van het 400-jarig bestaan in 2014 van de RUG heeft prof.dr. Cisca Wijmenga een “Top of the Profs” publiekslezingen gegeven. In deze lezing is uitleg gegeven over DNA en erfelijkheid, en wat we wel en niet kunnen voorspellen aan de hand van DNA. Een film van Genetica: feiten en fabels is hier te zien.

Impressions of the department, lab and ERIBA

See news clips on the 2015 Spinoza award to Cisca Wijmenga here (select language flag at top right of webpage) and a short film
See film about the Dept of Genetics made for the American Society of Human Genetics 2015 conference

Thinking of doing research or making a career in science ?

Developing a Talent for Science
CUP, 2011
Funding your career in science
Funding your career in science

Prof. Ritsert Jansen, Dean of Talent Development, University of Groningen, has written two books for young researchers.
See Developing a talent for science (Cambridge University Press, 2011) useful for MSc and PhD students and other scientists starting on an academic/research career. With exercises to help your decision-making.

and Funding your career in science (Cambridge University Press, 2013) explains the process of applying for grants and how applications are assessed. Lots of tips!

Laatst gewijzigd:06 september 2016 14:36