Universiteitsbibliotheek
Universiteitsbibliotheek Hulp Pure support About Pure

Pure en Data-autonomie

Onderzoekers hebben soms vragen over hoe het zit met de zeggenschap over hun gegevens die in relatie tot research output, activities, press/media-items e.d. in de onderzoeksdatabase Pure worden opgeslagen.

In het algemeen kunnen we hierover zeggen dat alle rechten op deze gegevens over onderzoek in Pure te allen tijde bij de oorspronkelijke eigenaren (de auteurs en de RUG) blijven. Dat betekent meer specifiek dat:

• onderzoekers van de RUG controle houden over de eigen onderzoeksgegevens in Pure. *

• Pure-leverancier Elsevier gegevens van onderzoekers niet mag gebruiken of bewaren voor andere doeleinden dan is overeengekomen in het Pure-contract met de RUG.

• de onderzoeksgegevens op elk gewenst moment door de RUG uit Pure verwijderd kunnen worden.

• indien in de toekomst het abonnement op Pure wordt beëindigd, alle gegevens die door Elsevier in opdracht van de RUG zijn bewaard van de servers van Elsevier zullen worden verwijderd.

Licentieovereenkomsten, zoals die tussen Elsevier en de RUG over Pure zijn bovendien gecontroleerd (onder andere op naleving van de AVG) door de afdeling Algemene & Juridische Zaken (AJZ) van de universiteit.

In de privacyverklaring van de Universiteitsbibliotheek staat aanvullende informatie over de wijze waarop de Universiteitsbibliotheek persoonsgegevens verwerkt.

* Of gegevens van publicaties, activiteiten, prijzen en meer worden ingevoerd in Pure is niet een beslissing van de onderzoeker. Het invoeren van deze gegevens in Pure is universitair en facultair beleid, en een legitiem belang, voor operationele en rapportagedoeleinden.

Een onderzoeker kan echter wel - tot op zekere hoogte - beslissen wat zichtbaar wordt op het researchportal en de medewerkerspagina.

Laatst gewijzigd:15 november 2023 19:21