Skip to ContentSkip to Navigation
Universiteitsbibliotheek
Universiteitsbibliotheek Studeren en werken in de UB UB-app

Veelgestelde vragen

Aan de slag

Is de UB-app gratis?

Ja, de UB-app is volledig gratis te downloaden en te gebruiken. Meer informatie: Voorwaarden.

Waar kan ik de UB-app downloaden?

De UB-app is te downloaden via de App Store (voor iOS-apparaten) of Google Play (voor Android-apparaten).

Let op: als je de app eenmaal hebt geïnstalleerd, moet je (eenmalig) je RUG-kaart registreren.

Hoe registreer ik mijn RUG-kaart om de app op mijn telefoon te gebruiken?

Vraag via het formulier op de UB-website (eenmalig) een activatiecode aan door de cijfers onder de barcode op je RUG-kaart in te vullen.

De activeringscode wordt naar je e-mailadres verzonden. Volg de instructies in de e-mail om je account te activeren. Daarna heb je een wachtwoord waarmee je kunt inloggen in de app.

Ik heb de app gedownload, maar nu krijg ik de vraag om in te loggen om toegang te krijgen tot mijn bibliotheekaccount. Wat moet ik doen?

Tik linksboven op Menu > Aanmelden. Vul dan het 04-nummer in dat onder de barcode op je RUG-pas staat. Nadat je de barcode hebt ingevoerd, vul je het wachtwoord in dat je hebt gekozentoen je je account activeerde.

Moet ik elke keer dat ik de app wil gebruiken het wachtwoord invoeren?

Nee, zodra je je account hebt geactiveerd en bent ingelogd op de app, krijgt je er automatisch toegang toe.

Welke talen worden ondersteund door de app?

De app ondersteunt Nederlands en Engels. Je kunt je taalvoorkeuren aanpassen: Menu > Instellingen > Taal.

Een studio reserveren

Hoe kan ik een studio boeken?

Tik linksboven op Menu en vervolgens op Reserveringen. Klik vervolgens op het "+" icoon rechtsonder om een (groeps)studio te kiezen.

Let op: het is niet mogelijk om te reserveren via het LibCal boekingssysteem of aan de balie van de UB.

Wat voor studio's kan ik reserveren?

Bij de UB Binnenstad zijn twee type studio's te boeken: studio's voor maximaal 2 personen en groepsstudio's.

Om een groepsstudio te boeken, moeten er minimaal 3 personen in je reservering zijn opgenomen - de persoon die de reservering maakt plus nog twee bezoekers.

Hoe voeg ik bezoekers toe aan mijn studioreservering?

Je kunt de e-mailadressen of S/P-nummers van je bezoekers aan je reservering toevoegen, zodat zij ook toegang hebben tot de studio.

Is het mogelijk om twee tijdblokken in dezelfde studio te reserveren?

Wanneer je twee tijdblokken achter elkaar reserveert, probeert de app voor beide blokken dezelfde studio te reserveren. Als deze niet beschikbaar is (geboekt door iemand anders), probeert de app in plaats daarvan de dichtstbijzijnde studio te reserveren.

Is er een limiet aan het aantal reserveringen dat ik kan maken?

Je kunt maximaal 6 studioreserveringen hebben binnen de komende 21 dagen, met een maximum van 2 per dag. Ben je bezoeker, dan geldt dit niet als reservering.

Voor groepsstudio's kun je 1 reservering per dag maken. Let op: als je bent toegevoegd aan een groepsstudioreservering telt dit mee voor de limiet.

Kan ik via de UB-app studio's boeken bij de UB Zernike?

Via de UB-app kun je alleen studio's boeken in de UB Binnenstad.

Tip: Reserveren studio voor 1-4 personen bij de UB Zernike.

Kan ik via de app studieplekken reserveren?

Nog niet, maar hou onze website in de gaten voor updates!

Een studio vinden en openen

Hoe vind ik de studio die ik heb gereserveerd?

Gebruik de wayfinding-functie van de app om naar de studio te navigeren.

Tik linksboven op Menu en vervolgens op Route. Klik vervolgens op het zoekpictogram in de rechterbovenhoek om je studionummer in te typen. Tik daarna op de Go-knop en volg de pijlen die je naar je studio leiden.

Tip: In de bevestigingsmail staat je studionummer, dat uit twee delen bestaat: het eerste nummer is de verdieping (voor de punt) en het tweede nummer is het studionummer (na de punt). Je kunt ook de plattegrond selecteren om alle beschikbare studio's op die verdieping te vinden en vervolgens degene selecteren die je hebt geboekt.

Hoe open ik de studio? Heb ik een sleutel nodig?

Je kunt gewoon je RUG-kaart gebruiken om de studio te openen.

Wanneer je een groepsstudio hebt gereserveerd, hebben ook alle toegevoegde gebruikers toegang met hun RUG-pas.

Waarom moet ik mijn RUG-kaart doorhalen als de deur van de studio open is?

Je dient je RUG-kaart binnen 15 minuten na de starttijd van je reservering te halen. Doe je dit niet, dan wordt de reservering automatisch geannuleerd.

Moet ik twee keer inchecken als ik dezelfde studio voor twee opeenvolgende tijdsloten heb geboekt?

Jawel. Zelfs als je dezelfde studio voor meerdere tijdsblokken hebt geboekt, moet je je RUG-pas opnieuw gebruiken om in te checken.

Wat staat er nog meer in de app

Kan ik boeken aanvragen via de app?

Ja, je kunt boeken zoeken en aanvragen via de app door SmartCat rechtstreeks vanaf je telefoon te openen.

Tik linksboven op Menu en vervolgens op Zoeken naar literatuur. Van daaruit kun je naar publicaties zoeken door de titel, auteur, ISBN of ISSN in te typen.

Wanneer je de publicatie selecteert, kun je deze online lezen of een gedrukt boek aanvragen.

Tip: je kunt je zoekresultaten filteren om alleen boeken of artikelen weer te geven (het "pagina's"-pictogram in de rechterbenedenhoek).

Kan ik mijn leningen beheren via de app?

Ja. Tik linksboven op Menu en vervolgens op Leningen om de status van je aanvraag te controleren of om je lening te verlengen.

Tip: Een uitlening wordt automatisch verlengd na 4 weken (of 10 dagen bij kort uitleenbare boeken), tenzij een andere lener het boek gereserveerd heeft. Meer informatie: Uitleentermijn, verlengen.

Hoe vind ik een boek in open opstelling?

Om een route naar een boek te vinden, moet je deze opzoeken in de SmartCat-functie in de app: Menu > Zoeken naar literatuur. Publicaties in open opstelling hebben een knop Route naast de knop Aanvragen. Druk vervolgens op de Go-knop en volg de pijlen die je naar je bestemming leiden.

Vragen?

Ik heb een vraag of een probleem met de app. Wat moet ik doen?

Loop je tegen problemen aan of heb je vragen over de app, neem dan contact met ons op via library-app rug.nl. Laat ons weten of je een Android- of Apple-apparaat gebruikt, zodat we je sneller kunnen helpen.

Laatst gewijzigd:02 oktober 2023 16:45
View this page in: English