Universiteitsbibliotheek

Tentoonstelling: Arabisch-Orthodoxe Christenen, Nationalisme en het ‘Heilige Land’

10 februari 2023

Tijdens de veelbewogen periode na de Eerste Wereldoorlog reisde de Nederlandse fotograaf Frank Scholten (1881-1942) naar Palestina met het doel om een ‘geïllustreerde Bijbel’ te maken. In 1921 kwam hij aan in Palestina, waar hij twee jaar zou blijven. Het overgrote deel van deze tentoonstelling bestaat uit foto’s van het Heilige Land, maar de collectie biedt ook inzicht in het moderne leven in het oosten van het Middellandse Zeegebied (de Levant), en in het bijzonder de Christelijke gemeenschappen daar.

De tentoonstelling is te zien:

• Universiteitsbibliotheek Binnenstad
  • 4e verdieping & begane grond
  • t/m mei 2023
Tour guides, dragomans and Greek Orthodox priests, Jordan River, 1921-23

De documentaire fotografie van Scholten laat beelden zien van een alledaagse moderne tijd in Palestina, met een focus op religie en etnografie. Hij laat een ingewikkelde mozaïek van gemeenschappen zien, op een moment dat ten gevolge van de Eerste Wereldoorlog concurrerende vormen van nationalisme ontstonden die vandaag de dag nog doorklinken. De foto’s laten een verloren tijd van onderlinge verbondenheid tussen Arabisch Orthodoxen, Joden en Grieken zien, voordat deze werd verscheurd door modern nationalisme.

De Frank Scholten collectie (NINO) wordt bewaard bij de afdeling Bijzondere Collecties van de Universiteit Leiden en is onderzocht door het NWO VIDI project team ‘CrossRoads. A connected history of European Cultural diplomacy and Arab Christians in Palestine (1918-1948)’ (PI Prof. Karène Sanchez Summerer, Faculteit der Letteren, Middle Eastern Studies).

Laatst gewijzigd:10 januari 2024 11:42