Skip to ContentSkip to Navigation
Universiteitsbibliotheek
Universiteitsbibliotheek Collecties Bijzondere Collecties Collecties

Archief Wilhelmina J. Bladergroen

Inventaris archief Wilhelmina J. Bladergroen

1.1 en 1.2
Correspondentie Stichting Psychologisch Paedagogisch Instituut, Amsterdam. Tevens correspondentie Bladergroen met GGD en Gemeente Amsterdam. 1949-1955.

Ook brieven van persoonlijke aard.

Omvang: 2 mappen. Op alfabet: A-J, K-Z.

2.1 – 2.28
Teksten van lezingen (en artikelen), 1949-na 1960.

Omvang: 5 mappen

1.       De grenzen der debiliteit. Lezing gehouden voor de Commissie ter bestudering van het debielenvraagstuk van de Centrale Bonde voor Inwendige Zending en Christelijk Maatschappelijk werk, op 25 maart 1955. 11 p., getypt. 3 exempl.
Debiliteit. 12 p. getypt.

2.       Lerares lichamelijke opvoeding. Door E. Sanders. P. 75-76 uit gedrukt werk. Lerares lichamelijke opvoeding. Manuscript, 3 p.
Lichamelijke opvoeding en puberteit (vervolg). Manuscript, 7 p.

3.       Linkshandigheid. Manuscript, 9 p.
Problemen van het links-zijn. Door drs. Wilh. J. Bladergroen, lector in de kinderpsychologie te Groningen. Doorslag van 5 p. getypt. Idem, dezelfde tekst op 8 p. getypt + doorslagen.

4.       De omgang als gepraeformeerd veld voor onderzoek, therapie en opvoeding. 2 versies: manuscript, 19 p. en 9 p. getypt

5.       Opvoeding vanuit het kind. 2 versies: manuscript, 19 p. en 6 p. doorslag getypt

6.       La thérapeutique de quelques groupes d’enfants partiellement deficients. Manuscript, 9 p.
Doorslag, 7p. Met pen bovenaan: “Uit: Proceedings of the 2nd International congress on orthopedagogics. Systemen Keesing. A’dam, 1950”. 2 exempl.

7.       3 brieven d.d. 23 febr. en 26 febr. 1954 van A.C. v.d. Tuin namens de Werkgroep Herscholing Kleuterleidsters van het Paedagogisch Centrum N.O.V. te Amsterdam aan collega’s. Deelt mee dat in de tweede cursusbijeenkomst op 13 maart te Utrecht, dra. Bladergroen zal spreken over het onderwerp “peuter-kleuter” . Op de bijeenkomst te Groningen 27 maart zal Bladergroen niet spreken.

8.       Psychologie der puberteitsjaren. I, II en III. Lezingen R.V.U. 24 p. getypt + doorslag.
De Syllabus : weekbericht van de Radio-volksuniversiteit Holland. – Bussum : Bond van Nederlandse Volksuniversiteiten. Afl. 10, 13 en 16 maart/april 1952. Hierin: Psychologie der puberteitsjaren. 1. Praepuberteit. 2. Puberteit. 3. Jeugdproblemen in deze tijd. Radiolezingen op de ochtenden van 5 maart, 25 maart en 15 april 1952.

9.       De psychomotorische aanpassing van het S.H. kind. 3 versies: manuscript, 10 p., 6 p. getypt + doorslag.

10.   Samenvatting leermoeilijkheden. 2 korte teksten op 5 bl.

11.   Welke eisen stelt de school aan het kind? (II)Pagina uit gedrukt werk, zonder auteur.
Welke eisen stelt de school aan het kind? Manuscript, 3 p. en doorslag getypt, 3 p.
Welke eisen stelt de school aan het kind? (III) Doorslag artikel, 2 p.

12.   De school en de geestelijke volksgezondheid.Manuscript, 16 p. Bovenaan met pen: “Lezing (gepubliceerd)”

13.   Het kind en zijn spel. Dl. 4, 6-9.Getypt, manuscript of doorslag.
Doorslag briefje d.d. 23 febr. 1954 van Bladergroen aan Mw. M. v. Brink-Poort te Hilversum. Betreft toezending 2 causeriën en mededeling dat de 9 reeds gegeven lezingen voldoende moeten zijn.
Doorslag brief d.d. 20 jan. 1953 van Bladergroen aan idem. Deelt onderwerp van lezingen mee.
Spel en arbeid. 4 p. doorslag. Tekst begint met: “In de vorige twee lessen zagen we …”
Hoe speelt het abnormale kind? Manuscript, 6 p.
Kinderpsychologie. Dr. Margaret A. Dribble: De rechten van de zuigeling (The rights of infants). Manuscript, 7 p.

14.   Brief d.d. 3 oct. 1950 van W.F.H. Laret, penningmeester van het hoofdbestuur van de Nederlandse Onderwijsvereninging aan Bladergroen p/a RUG. Bedankt voor artikel “Actuele onderwijsproblemen” dat in Het schoolblad geplaatst zal worden.
Actuele onderwijsproblemen. Het gevaar van de grote klassen bij het kleuteronderwijs. I-II. Doorslag, 10 p.

15.   Ueber die Diagnostik und Therapie von Lesehemmungen. Typoscript, 13 p.
Idem. Doorslag typoscript, 21 p. Enigszins andere tekst.
Idem. Sonderdruck aus Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 4. Jg. (1955), H. 1 (15 Jan.), p. 6-14
Wat is woordblindheid? Typoscript, 2 p. Bovenaan met pen: “Lezingen”.

16.   Verwaarlozing. Doorslag, 4 p. Bovenaan met pen: “Doorslag lezing”.

17.   Verslag sport- en spelcursus van 21-26 april 1952 op de Volkshogeschool te Bergen. Hierin op p. 11-17: Jeugd en sport in onze cultuur, door Mej. dra W.J. Bladergroen.
Voorwoord. [Niet uit voorgaand verslag]. Eerste zin: “ Het is een gelukkig verschijnsel dat het kinderspel …”. Manuscript, 3 p. en doorslag, 2 p.

18.   Het zwakbegaafde kind in de school. Doorslag, 8 p., waarvan p. 3 en 4 in stukken geknipt. Amsterdam, ca. 1949. Manuscript, p. 17-25.

19.   Diversen.

20.   Remedial teachting for children with learning difficulties . Doorslag, 12 p.

21.   De brug tussen diagnostiek en didactiek. Verslag van de lezing … gehouden op de L.O.M. conferentie op 22 mei 1958 te Woudschoten. Doorslag, 3 p., 2 exempl.

22.   De kleuter en zijn speelwereld. Doorslag, 10 p. 2 exempl. Bovenaan met potlood: Lezing 31 mei 1958, Nutsseminarium Amsterdam.

23.   La valeur educative des jouets . Doorslag, 9 p. Bovenaan met potlood: Lezing Speelgoedcongres Brussel, juni 1958.

24.   Het lichaamsschema in verband met de lichamelijke opvoeding van het pre-linguaal dove kind. Rede, gehouden op het Internationaal congres over lichamelijke opvoeding en sport voor prelinguaal dove kinderen, georganiseerd door het Ministerie van O., K. en W. onder auspiciën van de Raad van Europa, te St. Michielsgestel op 2-4 mei 1962. Typoscript, 10 p.

25.   Inleiding van drs. W. Bladergroen (woordelijke weergave van bandopname) 22-2-1962 te Utrecht voor bijeenkomst leerkrachten l.o.m.-scholen. Typoscript, 19 bl. + Aanbiedingsbrief 11 okt. 1962 van J. Koolmees, Arnhem.

26.   Verslag van de lezing van mej. Wilh. Bladergroen voor de Stichting “Ruimte voor de jeugd” in het Bouwcentrum te Rotterdam, 17-9-1964. Manuscript, 3 p. Typoscript, 34 p. + doorslag.
Brief d.d. 18 aug. 1964 van Stichting Bouw, verzoekt toezending tekst lezing 17 sept. “Jeugdbelangen bij woning- en stedebouw” ter publicatie in tijdschrift Bouw.

27.   Scholen voor kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden L.O.M. scholen. Stencil, 11 p.

28.   2 verslagen van Stichting K. en O. 1964. Typoscripten 4 p.:
- 6. Speelgoed voor gehandicapte kinderen.
- 7. Inleiding van Mejuffrouw Bladergroen over het buitenspelen van het Nederlandse kind.

3.1 – 3.4

Artikelen en boeken, 1955-na 1960.

Omvang: 4 omslagen in 1 map.

1.       - 3 brieven d.d. 12-4, 2-11 en 29-11-1955 van J.D. Brinksma van de Redactieraad van het tijdschrift “Onderwijs en opvoeding” aan Bladergroen te Haren, betreffende bijdrage Prof. Polman en Bladergroen aan dit tijdschrift.
- Onderwijs en opvoeding, 6e jrg. (1955) nr. 4 (april) en 11 (november). Nr. 11, p. 339-346 bevat bijdrage Bladergroen: De erfelijkheid van geestelijke eigenschappen.
Drukproeven artikel Waardenburg april 1955 en artikel Polman. 2 drukproeven artikel Bladergroen, waarvan een met correcties.
Manuscript artikel Bladergroen.

2.       – 2 brieven d.d. 8-10 en 26-10-1955 van E.H.Y. van Hees, secretaris van Dr. Winthrop M. Plelps Stichting voor Spastische Kinderen aan Bladergroen te Amsterdam, betreffende bijdrage Bladergroen aan Tijdschrift voor ziekenverpleging.
- 4 aantekenbriefjes.
- Schrift met opschrift “Fryske Akademie. Spastische kinderen”. Inhoud: Het onderwijs aan spastische kinderen, 2 p.

3.       Speel goed met speelgoed. 1957. Typoscript , 96 bl.

4.       The hyperactive syndrome : a maturational deficit. In reply on the paper of Dr. Roslyn A. Clow, Sydney / by Wilhelmina J. Bladergroen, Groningen. Na 1960.
Manuscript, typoscript + doorslag, 4 bl.

4.1 – 4.8

Colleges en studenten. Universiteit

Omvang: 5 omslagen in 2 mappen.

1.       College psychologie. Stencil, 2 bl. 2 exempl.
College alg. psychologie. Ringbandschrift, 20 p.

2.       - College van drs. W.J. Bladergroen over de Fernald methode. Typoscript, 2 bl.
- De methode van Grace M. Fernald voor kinderen met lees- en schrijfstoornissen : excerpt “Remedial techniques in basic school subjects” met opmerkingen Bladergroen. Stencil, 21 bl.
- Ruimtelijke behandeling, visuele oef., evenwichtsoef., etc. 13 bl. getypt of doorslag.

3.       Colleges candidaten 1962-1963. Publicatie voorbehouden aan W.J. Bladergroen.
Identificatie. 13 bl. II. Het identificatieprobleem / K. Rijsdorp. 2 bl. III. Nadere uitwerking en conclusies. 5 bl. Stencil.

4.       Syllabus Kinderen met leermoeilijkheden.Stencil geniet in omslag, 9 bl.

5.       Colleges 1951-1954
- Colleges angst. Colleges 1951/1952. Doorslag, 31 bl.
- Psychologie – les vi. Doorslag, 4 bl.
- Imitatie. Doorslag, 5 bl.
- Colleges 1953/1954. Getypt, 9 bl.
- Leren. Doorslag, 4 bl.
- 11.2.1953 [Theorieën over het leren]. Doorslag, 11 bl.

6.       Verslagen orthopedagogiekstudenten betreffende behandelingen van kinderen voor rekenen, taal en schrijven. Groepsbesprekingsverslagen. Bladergroenschool? Nov. 1971 – maart 1972. 1 omslag.

7.       Stukken betreffende scriptie Spelend leren, handelend denken, 1973 en manuscript SRK-sociale redzaamheidsschaal voor kinderdagverblijfbezoekers door Kema en V.d. Meulen 1975. 1 omslag.

8.       Stukken en correspondentie betreffende proefschrift M. Blommaert, 1978- 1981. 1 map.

9.       Diversen Psychologisch Instituut (Nota remedial teaching, memo-schrift oratie, cum laude promotie Kalverboer, Is de Groninger school leergestoord?) 1955-1974

5.1 – 5.8

Cursussen door Bladergroen gegeven

Omvang: 2 mappen.

1.       Stukken en correspondentie betreffende door Bladergroen in Amsterdam te geven seminarium Diagnostiek der leermogelijkheden van de Sectie Kinder- en Jeugdpsychologie van het Nederlandsch Instituut van Praktizeerende Psychologen, 1958. 1 omslag.

2.       – 5.7. Stukken en correspondentie betreffende de studiebijeenkomsten t.b.v. de V.B.O.-L.O.M.-nascholingscursus Nederlands in Noord-Brabant, 1982-1983. Brieven betreffende het afnemen van dictees aan verschillende scholen in Noord-Brabant, september 1982. Lijst van scholen. Ingezonden dictees en verzamelstaten van foutentellingen per categorie. Hierbij gevoegd: 2 overzichten zittenblijvers Enschede.

8.       Boekenlijsten van Academie voor Lichamelijke Opvoeding en Cursus Paedagogiek M.O.A Fryske Akademy. Idem van Cursus paedagogie en psychologie voor leerkrachten V.H.M.O. van Stichting Werkplaats Kindergemeenschap. Tevens programma e.d. van deze laatste cursus in 1952.

6.1 – 6.2

Bemoeienis met bouwzaken

Omvang: 2 mappen.

1.       Kerngroep “Woonbehoeften in verband met de geestelijke en lichamelijke ontspanning en activiteit”.
Brieven juni 1954 tot decmber 1955 van het Bouwcentrum te Rotterdam aan Bladergroen. Betreft bespreking interimrapport van de kerngroep.
Interimrapport, 3 versies? Opmerkingen bij het Interimrapport / W.J. Bladergroen. Doorslag, 2 bl.
Diversen. Plan voor een orthopaedagogisch centrum voor de Gemeente Rotterdam.

2.       Nederlands Instituut voor Volkshuisvesting en Stedebouw. Commissie Hoogbouw-Laagbouw.
Werkgroep bewoning, werkbespreking 9 juli 1958. Werkgroep bewoningsaspecten. Brieven d.d. 24 en 27 nov. 1958 van de werkgroep aan de leden, zendt diverse stukken ter bespreking, waaronder: “Hoe leven wij in en rondom onze woning” : bewerking van 805 opstellen van schoolkinderen in opdracht van de Commissie Hoogbouw-Laagbouw / door Mej. C. Horch. Stencil, 30 p.

7

Congres

Omvang: 1 map

·         Verslag van de vierde studiebijeenkomst van de Association de Psychologie Scientifique de Langue Français in Straatsburg op 5,6 en 7 oktober 1956 door Bladergroen. Doorslag, 5 bl. + manuscript. Met stukken betreffende deze bijeenkomst.

8.1 – 8.3

Clienten. Notitiecahiers 33x21 cm

Omvang: 1 map

1.       Aantekeningen P.M. 11-9-1965 tot 8-11-1965. 20 p. beschreven. Betreft clienten.

2.       Journaal bezoeken. 26-8-1970 tot 28-8-1970. 3 p. beschreven. Betreft clienten.
Inliggend 3 afschriften van brieven van en aan Bladergroen, uitgaande van de Stichting Research aangaande kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden (L.O.M. kinderen), betreffende kinderen met leermoeilijkheden. 23-2-1970, 3-6-1970, 18-8-1970.

9.1 – 9.4

Dagboeken. Notitiecahiers 33x21 cm

Omvang: 1 map

1.       Journaal. 18-11-1965 tot 21-11-1965. 4 p. beschreven. Dagboek.

2.       Dagelijkse notities. 29-7-1967 tot 31-3-1968. 6 p. beschreven. Dagboek.

3.       Privé. 25 juli 1970 tot 26-8-1970. 6 p. beschreven. Dagboek.

4.       Aantekeningen over gelezen boeken (letteren e.d.). Losse bladen uit multomapje. ca. 1960-1964.

10.1 – 10.4

Brievendoorschrijfboeken

Omvang: 4 stuks

1.       Opschrift: verslagen. Betreft clienten. 1964.

2.       Brieven, verslagen, nota. 1964/1965.

3.       Opschrift: Doorschriften conceptbrieven, artikelen. 1-6-1967 tot 5-11-1967.

4.       Opschrift: Conceptboek brieven. Besprekingen. 20-4-1972

11

Brieven aan Bladergroen

Omvang: 1 omslag

1952-1978

12

Plakboek H. Broomans, heilgymnast-masseur te Eelde. Bevat oefeningen met verklarende tekst en kleurenfoto’s psycho-sensorie-motorische therapie aan kinderen met leerstoornissen. Met 13 bl. tekst los. Met extra mapje foto’s in zwart-wit. 1967.

13.

Overdrukken Bladergroen.

Overige stukken en objecten:

14.

Excerpten in 4 ordners (A-K, L-O, P-Sch, Sp-Z en div.), 3 doorschrijfboeken (Delfgaauw), 11 kleine multobanden en 2 cahiers. Gesorteerd naar onderwerp.

Oorspronkelijk had elk onderwerp een ordner of multoband.

Onderwerpen: Algemene psychologie, afasie, causaliteit, concentratie, denken, diagnostiek, didaktiek, filosofie, Gestaltpsychologie, gestichtspsychologie, idiotie, intelligentie, jeugd (en pubertijd), jeugdcriminaliteit, kind in maatschappij, kindertekeningen, kinderpsychiatrie, kinderpsychologie, leeszwakte algemeen, leeszwakte diagnostiek, leeszwakte behandeling, leren, Lewin, lichaam, linkshandigheid, maatschappelijk werk, methodologie, motoriek, neurologie, onderwijs, ontwikkeling, opvoeding, orthopedagogische problemen, Piaget, psychiatrie, psychoanalyse, psychologie, puberteijd, rekenen, ruimte, rijping, school, schoolkind, schoolpsychologie, schoolrijpheid, spasticiteit, spel, statistiek, stotteren, taal, tests, verwaarlozing, vrije tijdsbesteding, waarneming, zuigeling,

Onderwerpen multobanden: Algemene psychologie, attentie, debiliteit, Binet, intelligentie, lich. opvoeding, methodologie, motoriek, neurologie, onderwijs, ontwikkelingspsychologie, orthopedagogiek, personen, psychoanalyse, sociale psychologie en teamwork, spraak(stoornissen), Szondi, vrije tijd en wonen, wijsbegeerte,waarneming (2 bd.). Diversen (2 bd.)

15.

Overdrukken, scripties e.d. in twee dozen (auteurs A-L, M-Z + voorlichtingsmateriaal spastische kinderen) en 1 bandje met filosofieteksten. (Niet overdrukken Bladergroen).

16.

Testmateriaal

·         Staabs-test c.q. Staabs-Scenotest, 3 platte houten dozen met inhoud.

·         Minnesota multiphasic personality inventory. Geaut. vertaling. Bakje met kaartjes waarop een uitspraak staat.

·         WAIS. Doos met versch. tests: object assembly (4), picture completion and block design cards, block design, picture arrangement. Cop. 1955 The Psychological Corporation

17.

Curiosa: briefpapier e.d. Bladergroen (194x-), lege map kantoorboekhanderl Bladergroen Amsterdam.

Laatst gewijzigd:10 maart 2021 15:45