Skip to ContentSkip to Navigation
Career ServicesOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

Career Services

Career ServicesActueel

Precisie op papier

06 februari 2015
sdfa
door: Jasper Roosdorp

Sorry, Harald. Een goed CV is maatwerk. Maatwerk op basis van een specifieke vacature, passend bij de onderneming. Het belang van slim gekozen inhoud en vorm zal blijven. En daarmee het papieren CV of het pdf’je via een e-mail ook. Omdat online tools gewoon nog niet de vrijheid bieden om écht zelf keuzes te maken.

Het papieren CV blijft een terugkerend discussieonderwerp. Recruiter Harald Agterhuis schreef dat een papieren CV niet op kan tegen alle nieuwe technologie. Dat het een echo uit het verleden is. Dat je met papier niks opschiet, want LinkedIn heeft een Resume Builder. Het gebrek aan vrijheid om je CV te vormen met zulke online mogelijkheden laat hij onbenoemd. Terwijl we bij NEXT dagelijks merken hoe belangrijk het is om keuzes te kunnen maken over de inhoud en opzet van je CV. Dan pas sluit je CV goed aan bij een specifieke vacature en onderneming.

Goed gekozen inhoud

Slimme sollicitanten spelen in op wat écht gevraagd wordt. Ze schrijven hun CV naar een specifieke vacature toe. De inhoud van het CV sluit aan bij wat in die vacature gevraagd wordt. Je schrijft alleen over ervaring en kennis die echt relevant is. En een bepaalde functie of opleiding kun je dan ook nog op verschillende manieren belichten. Voorbeeld? Bij een functieomschrijving kun je de nadruk leggen op de organisatorische vaardigheden die van je gevraagd werden. Of juist op het contact dat je had met mensen. En bij het vermelden van je studie kun je specifieke vakken noemen die aansluiten bij de functie.

Slim gekozen vorm

Sollicitanten die worden uitgenodigd hebben niet alleen de goede inhoud in hun CV staan. Ze hebben ook de juiste toon en uitstraling gekozen. Een CV is bepalend voor het beeld dat een werkgever van je vormt. Taal- en spelfouten zijn voor werkgevers niet voor niets de meest voorname reden om een CV aan de kant te schuiven. Zo’n fout draait niet om capaciteiten, maar om beeldvorming.

dfs

Werkgevers nemen liever iemand aan die zij als echt nauwkeurig en gedreven zien. Iemand die moeite doet. En ze nodigen graag iemand uit die, als persoon, bij de onderneming past. Slimme sollicitanten maken daarom een CV met een uitstraling die bij de onderneming past. Met wat informeler taalgebruik bijvoorbeeld, als de onderneming ook zo is. Zo zet je jezelf op één lijn met de lezer. Daarmee vergroot je je kans op een uitnodiging.

Gepersonaliseerd

Een tool als Resume Builder kan je laten zien hoe je je CV zou kunnen vormgeven, maar is niet flexibel genoeg om in te spelen op de situatie. Je levert er geen maatwerk mee. En daarmee maak je nou juist het verschil. Je CV is meer dan een lijst van vaardigheden en kennis. Zolang online tools nog niet de vrijheid bieden om een CV écht te personaliseren blijft papier nog wel even bestaan. Dat wil niet zeggen dat een goed digitaal CV onmogelijk is. Verschillende webdevelopers ontwikkelden een CV als een webpagina. Maar, Harald, de meesten van ons kunnen dat niet. Dan blijft een traditionele CV gelukkig een goede oplossing.

Laatst gewijzigd:14 maart 2017 16:09
printOok beschikbaar in het: English

Meer nieuws

  • 21 februari 2018

    Provincie en RUG maken werk van duurzame landbouw

    De Provincie Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) slaan de handen ineen om de landbouwsector verder te verduurzamen. Hiertoe wordt een Bijzondere Leerstoel Natuurinclusieve Landbouw opgericht aan de RUG. De Provincie​draagt via haar Programma...

  • 19 februari 2018

    Prinses Beatrix en Prinses Mabel bij uitreiking 4e Prins Friso Ingenieursprijs in Groningen

    Het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) reikt op 21 maart 2018 voor de vierde keer de Prins Friso Ingenieursprijs uit aan de Ingenieur van het Jaar. Ook dit jaar zijn Prinses Beatrix en Prinses Mabel hierbij aanwezig. ​De Rijksuniversiteit Groningen,...

  • 15 februari 2018

    Populaire wetenschapsblogger deelt spintronicafilm

    Een filmpje over het onderzoek van RUG-natuurkundige Bart van Wees is opgepikt door de populaire wetenschapsblogger Hashem Al-Ghaili. Via zijn Facebook site is de film in een paar dagen tijd meer dan 260.000 keer bekeken en ruim 2.100 keer gedeeld....