Skip to ContentSkip to Navigation
Career ServicesOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Career Services
Career Services Actueel

Wees voorbereid!

18 november 2014

We denken prima te weten waarom we op bepaalde banen solliciteren, toch kan het lastig zijn om dat onder woorden te brengen. Net zoals het lastig kan zijn een samenhangend verhaal te vertellen over wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. We zijn niet allemaal geweldige sprekers. Laat dat je niet tegenhouden. Je hoeft niet alles te improviseren. Je hoeft je alleen maar een beetje voor te bereiden.

Je zult gevraagd worden wie je bent. Of wat jou anders maakt dan anderen. Of waarom je voor deze baan bij dit bedrijf gaat. Je kunt je natuurlijk voorbereiden door standaardvragen bij sollicitatiegesprekken door te nemen en passende antwoorden uit je hoofd te leren. Maar dan maak je het jezelf wel lastig bij vragen die je niet had verwacht. En zulke vragen komen voor, want sommige vragenstellers stellen je bij een sollicitatiegesprek graag op de proef. Dan bereik je niets met een ingestudeerd antwoord. De meeste indruk maak je door te zorgen dat je kennis over de onderneming in huis hebt en door goed te kunnen uitleggen wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Dan geef je sterke antwoorden.

Kennis over de onderneming

Bespaar jezelf ongemakkelijke situaties en neem de tijd om je te verdiepen in het bedrijf waar je gaat solliciteren. Wat staat er op de ‘Over Ons’-pagina op hun website? Wat voor projecten en klanten hebben ze? Wat delen ze op Facebook, Twitter en LinkedIn? Deze informatie kun je betrekken in je antwoorden. Soms wordt daar expliciet naar gevraagd, maar je kunt het ook vanuit jezelf doen. Zo laat je merken dat je goed op de hoogte bent.

Zelfkennis

In een goede sollicitatie zijn je antwoorden geen samenvatting van je CV, maar benoemen ze jouw drijfveren en passies. Je CV kennen ze al. Nu willen ze zien wie jij bent. Je laat zien dat je zelfkennis hebt. En dat je die prima onder woorden kunt brengen. Beperk jezelf niet door een kant-en-klaar antwoord voor te bereiden op deze vragen. Iets uit je hoofd opnoemen maakt geen indruk. Je maakt wel indruk door duidelijk te zijn in wie je bent, wat je kunt, en wat je wilt. Wanneer dat lukt zal je de verschillende soorten vragen makkelijker kunnen beantwoorden. En ook buiten sollicitatiegesprekken zal je anderen kunnen boeien wanneer je vertelt over je werk of het werk dat je zou willen hebben. Op de pagina ‘ Zelfkennis ’ komt deze benadering in drie vragen tot uiting. Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik? De vragen zijn simplistisch, maar goede antwoorden zijn lastig.

Mijn sollicitatie

In augustus had ik een sollicitatiegesprek voor een stage bij een communicatieadviesbureau. Ik had me niet voorbereid op de vraag welk project ik het best uitgevoerd vond. Maar ik kon hem wel goed beantwoorden. Net zoals de vraag wat ik zelf anders zou hebben gedaan bij dat project. Ik was op de hoogte van de verschillende projecten. En ik kon goed vertellen welke visie ik heb op communicatie. De vragen vielen te beantwoorden omdat ik wat van de onderneming en van mezelf wist. Daar zat ik dan. Ik beantwoordde de vragen. Ik heb de stage gekregen.

Laatst gewijzigd:29 november 2019 16:30
View this page in: English

Meer nieuws

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 02 april 2024

    Vliegen op houtstof

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...