Skip to ContentSkip to Navigation
Career ServicesOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

Career Services

Career ServicesActueel

Wees voorbereid!

18 november 2014
Jasper

We denken prima te weten waarom we op bepaalde banen solliciteren, toch kan het lastig zijn om dat onder woorden te brengen. Net zoals het lastig kan zijn een samenhangend verhaal te vertellen over wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. We zijn niet allemaal geweldige sprekers. Laat dat je niet tegenhouden. Je hoeft niet alles te improviseren. Je hoeft je alleen maar een beetje voor te bereiden.

Je zult gevraagd worden wie je bent. Of wat jou anders maakt dan anderen. Of waarom je voor deze baan bij dit bedrijf gaat. Je kunt je natuurlijk voorbereiden door standaardvragen bij sollicitatiegesprekken door te nemen en passende antwoorden uit je hoofd te leren. Maar dan maak je het jezelf wel lastig bij vragen die je niet had verwacht. En zulke vragen komen voor, want sommige vragenstellers stellen je bij een sollicitatiegesprek graag op de proef. Dan bereik je niets met een ingestudeerd antwoord. De meeste indruk maak je door te zorgen dat je kennis over de onderneming in huis hebt en door goed te kunnen uitleggen wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Dan geef je sterke antwoorden.

Kennis over de onderneming

Bespaar jezelf ongemakkelijke situaties en neem de tijd om je te verdiepen in het bedrijf waar je gaat solliciteren. Wat staat er op de ‘Over Ons’-pagina op hun website? Wat voor projecten en klanten hebben ze? Wat delen ze op Facebook, Twitter en LinkedIn? Deze informatie kun je betrekken in je antwoorden. Soms wordt daar expliciet naar gevraagd, maar je kunt het ook vanuit jezelf doen. Zo laat je merken dat je goed op de hoogte bent.

quote

Zelfkennis

In een goede sollicitatie zijn je antwoorden geen samenvatting van je CV, maar benoemen ze jouw drijfveren en passies. Je CV kennen ze al. Nu willen ze zien wie jij bent. Je laat zien dat je zelfkennis hebt. En dat je die prima onder woorden kunt brengen. Beperk jezelf niet door een kant-en-klaar antwoord voor te bereiden op deze vragen. Iets uit je hoofd opnoemen maakt geen indruk. Je maakt wel indruk door duidelijk te zijn in wie je bent, wat je kunt, en wat je wilt. Wanneer dat lukt zal je de verschillende soorten vragen makkelijker kunnen beantwoorden. En ook buiten sollicitatiegesprekken zal je anderen kunnen boeien wanneer je vertelt over je werk of het werk dat je zou willen hebben. Op de pagina ‘ Zelfkennis ’ komt deze benadering in drie vragen tot uiting. Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik? De vragen zijn simplistisch, maar goede antwoorden zijn lastig.

Mijn sollicitatie

In augustus had ik een sollicitatiegesprek voor een stage bij een communicatieadviesbureau. Ik had me niet voorbereid op de vraag welk project ik het best uitgevoerd vond. Maar ik kon hem wel goed beantwoorden. Net zoals de vraag wat ik zelf anders zou hebben gedaan bij dat project. Ik was op de hoogte van de verschillende projecten. En ik kon goed vertellen welke visie ik heb op communicatie. De vragen vielen te beantwoorden omdat ik wat van de onderneming en van mezelf wist. Daar zat ik dan. Ik beantwoordde de vragen. Ik heb de stage gekregen.

Laatst gewijzigd:14 maart 2017 16:09

Meer nieuws

  • 09 oktober 2018

    Wat de wereld écht moet weten over leiderschap

    ‘Weet jij hoe vaak organisaties een verkeerde leider selecteren?’, vraagt Janka Stoker. ‘Volgens recent onderzoek van Gallup gebeurt dat in maar liefst 82% van de gevallen! Deze leiders werden vaak gekozen omdat ze toevallig uitblonken in hun vorige,...

  • 02 oktober 2018

    Young Academy Groningen verwelkomt acht nieuwe leden

    De Young Academy Groningen (YAG) heeft acht nieuwe leden benoemd uit verschillende vakgebieden van deRijksuniversiteit Groningen.Dr. Laura Bringmann, dr. Jan Willem Bolderdijk, dr. Nanna Hilton, dr. Tina Kretschmer, dr.Jocelien Olivier, dr. Saskia Peels,...

  • 02 oktober 2018

    Peter van Kampen over de samenwerking met Duitse instellingen

    Op slechts 50 kilometer afstand ten oosten van Groningen bevindt zich de vierde grootste economie ter wereld. Hoewel de fysieke grens met Duitsland weinig meer voorstelt, zijn er mentale drempels waardoor de samenwerking van Nederlandse bedrijven met...