Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen PedOn Onderzoek ABC project

Hoofddoelen

Hieronder worden de vier hoofddoelen in meer detail uitgelegd

  1. Ontwikkelen van curricula

    Deelnemers aan het project zullen een onderwijsprogramma ontwikkelen op alle onderwijsniveaus dat aansluit op moderne trends in de behandeling van communicatie-, taal en spraakproblematiek. De internationale vereniging van spraaktaaltherapeuten (CPLOL) heeft een competentieraamwerk voor het beroep ontwikkeld. Dit raamwerk bevat specifieke deskundigheidsgebieden die van toepassing zijn bij dit beroep. Het ABC project draagt bij aan de ontwikkeling van een opleidingsprogramma in landen die op het punt staan ​​om het beroep van spraak-taaltherapeut in te voeren. De voorbereiding van de inhoud van het opleidingsprogramma is de gezamenlijke activiteit van alle deelnemende landen en instituten. Het curriculum wordt ontwikkeld door middel van activiteiten, zoals werkgroepen, studiebezoeken, training voor trainers (ToT), ontwikkeling van materialen en activiteiten voor trainingen, cursussen en programma’s en praktische stages.
  2. Aanbieden van curricula

    Het ontwikkelde opleidingsprogramma zal op verschillende niveaus van het hoger onderwijs worden aangeboden in een pilot. Elke thematische module zal worden afgestemd op de vereisten van het corresponderende opleidingsniveau en de leerbehoeften van het deelnemende publiek. Na evaluatie van de pilot zal het programma worden opgenomen in de universitaire studieplannen en gepaard gaan met acties zoals certificering en accreditaties die nodig zijn om het beroep van spraak-taaltherapeut uit voeren binnen de betrokken landen. Door middel van internationale uitwisseling van masterstudenten zal worden gewerkt aan verdere toename van professionele vaardigheden.
  3. Toepassing van moderne lesmodules

    Een belangrijk doel van het ABC project is het toepassen van moderne lesmethoden. Dit is een essentiële component naast de inhoud van het programma en de pilot van de modules. De lesmethodes focussen enerzijds op het lesgeven en leren. Daarnaast focussen de lesmethoden zich op project management.
  4. Verspreiding van actuele kennis

    Een kerncomponent bij het verbeteren van het niveau van voorzieningen op het gebied van de behandeling van communicatie, spraak- en taalproblematiek is de verspreiding van actuele kennis naar een breder publiek. Een conferentie en lezingen voor specialisten en ouders, maar ook korte video’s en andere media-activiteiten, zijn middelen die worden ingezet om de behandeling van communicatie-, spraak- en taalproblematiek op de kaart te zetten.
Laatst gewijzigd:05 april 2019 11:19
View this page in: English