Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen PedOn Onderzoek ABC project

ABC projecten eventen in Groningen
.

Vanuit de Rijksuniversiteit Groningen zijn prof. dr. Marleen Janssen en dr. Saskia Damen betrokken bij dit project. Zij zijn verbonden aan de afdeling pedagogische wetenschappen en richten zich voornamelijk op orthopedagogiek en doofblindheid.

Hun onderzoek richt zich op communicatiebehoeften van mensen met visuele en auditieve beperkingen en op de ontwikkeling van evidence based communicatie en taalinterventies voor deze mensen en hun communicatiepartners.

De volgende activiteiten hebben plaatsgevonden of zullen nog plaatsvinden in Groningen:

Docententraining, 2017

In juni 2017 heeft in Groningen een driedaagse training plaatsgevonden voor alle docenten en onderzoekers betrokken bij het ABC project. De onderwerpen van deze workshops waren: communicatie ontwikkeling en stoornissen, communicatie theorieën en modellen, communicatie assessment, ondersteunende communicatie interventies en het gebruik van video-analyse en video-interactie begeleiding.

Gastcolleges, 2018 en 2019

Saskia Damen heeft verschillende gastcolleges gehouden over communicatieve beperkingen voor Masterstudenten van de Ilia State University in Tblisi, Georgië in 2018. Ook begeleidde zij deze studenten bij het uitvoeren van diagnostiek en interventie in een kindertehuis voor kinderen met beperkingen in Tbilisi. Begin 2019 hield zij online gastlessen over de beoordeling van de communicatie van kinderen met beperkingen, de inzet van ondersteunende communicatie interventies en video-feedback interventies.

Studiebezoek, 2019

Zes studenten uit Israël en Georgië zullen Groningen bezoeken in de eerste twee weken van juli. In de eerste week ligt de focus voornamelijk op de academische inhoud. De RUG zal de studenten interactieve lessen bieden die gericht zijn op het bepalen van communicatie behoeften, de beoordeling van de communicatie en het inzetten van interventies. De tweede week zal meer praktisch van aard zijn. De studenten zullen een aantal praktijk instellingen bezoeken in Nederland.

Laatst gewijzigd:05 april 2019 11:19