Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

MOBI TWIN: Tweelingtransitie en veranderende patronen van ruimtelijke mobiliteit: een regionale aanpak

25 juli 2023

Het MOBI-TWIN-project, een onlangs gelanceerd initiatief gefinancierd door de Europese Unie, heeft als doel regionale aantrekkelijkheid te herdefiniëren in de context van belangrijke wereldwijde transitieprocessen zoals de groene en digitale transitie – bekend als de Twin Transition. Het doel van het project is de veranderende drijvende krachten achter ruimtelijke mobiliteit te analyseren en de effecten van twin transitions op regionale aantrekkelijkheid en menselijke (im)mobiliteit te onderzoeken.

De Rijksuniversiteit Groningen zal betrokken zijn bij de ruimtelijke microsimulatie en agent-gebaseerde modellering van de processen die ten grondslag liggen aan migratie. Met behulp van deze state-of-the-art methoden uit de sociale wetenschappen wordt de populatie van elke pilot gesimuleerd en kunnen vergelijkingen worden gemaakt voor verschillende Twin-Transition-scenario's. Het Groningse onderzoeksteam staat onder leiding van prof. dr. Dimitris Ballas (Economische Geografie, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen) in nauwe samenwerking met dr. Richard Rijnks (Planologie, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen) en dr. Wander Jager (Center for Social Complexity Studies / University College Groningen).

Kansen en uitdagingen

De drijvende kracht achter MOBI-TWIN ligt in de erkenning dat de tweelingtransitie zowel kansen als uitdagingen biedt voor regio's in heel Europa. Naarmate bepaalde gebieden aantrekkelijker worden door de opkomende vooruitzichten die voortkomen uit de groene en digitale revolutie, lopen andere het risico achterop te raken. Door gebruik te maken van geavanceerde informatie- en computermodelleringstechnieken, probeert MOBI-TWIN de impact van deze veranderingen op verschillende regio's van Europa te begrijpen en innovatief beleid te ontwikkelen dat evenwicht en inclusiviteit bevordert door de positieve effecten van Twin Transition te benutten.

Een primaire focus van MOBI-TWIN is het onderzoeken van de onderliggende factoren die van invloed zijn op de beslissingen van individuen om te verhuizen en hoe deze factoren kunnen ontstaan als reactie op wereldwijde veranderingen. Door verschillende soorten verhuizingen te analyseren, waaronder permanente verhuizingen, woon-werkverkeerpatronen en tijdelijke verblijven, heeft het project tot doel inzicht te krijgen in de ingewikkelde dynamiek en betekenis hiervan voor verschillende Europese regio's. Van bijzonder belang is het onderzoek naar de manier waarop gevolgen van de COVID-19-pandemie en de Brexit het vrije verkeer tussen EU-regio's hebben beïnvloed.

Consortium

Het MOBI-TWIN-project loopt tot mei 2026. Het brengt een consortium samen van 9 partners uit België, Nederland, Spanje, Italië, Frankrijk, Griekenland, Cyprus en Finland: White Research SRL , Aristotelio Panepistimio Thessalonikis , Rijksuniversiteit Groningen , Universitat de Barcelona , Helsingin Yliopisto , Fondation Europeenne de la Science , Politecnico di Milano , Erevnitiko Panepistimiako Institouto Periferiakis Anaptixis , Acceligence Ltd. MOBI-TWIN heeft financiering ontvangen van het Horizon Europe Research and Innovation Program van de Europese Unie onder Grant Agreement N° 101094402, met een totaalbudget van 2,91 miljoen euro.

Meer informatie via www.mobi-twin-project.eu Twitter ( @MobiTwinProject ) and LinkedIn (@mobi-twin-project-heu) .

Laatst gewijzigd:25 juli 2023 13:12