Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Vrijdagavond 3 november in Groningen
09 oktober 2023
Ruimtelijk Verkiezingsdebat 2023

Op 22 November 2023 kiest Nederland een nieuw parlement. Wat betekent dit voor de toekomst van ruimtelijk Nederland? Politici debatteren op vrijdag 3 november tijdens het 5e Nationaal Ruimtelijk Verkiezingsdebat in Groningen over de ruimtelijke ontwikkeling van Nederland. Aan de hand van actuele thema’s is het aan hen om de kiezers te overtuigen van hun visie en plannen voor de toekomst van ruimtelijk Nederland.

Ward Rauws, universitair hoofddocent planologie bij de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen, is als één van de initiatiefnemers al sinds 2010 betrokken bij het organiseren van het Ruimtelijk Verkiezingsdebat. Rauws: “Het debat is ontstaan omdat we onze studenten willen laten zien hoe politiek en planologie elkaar raken. Het is niet alleen een technisch onderwerp, maar gaat ook over in wat voor samenleving willen we leven.

Er zijn drie belangrijke onderwerpen die we tijdens het debat aansnijden over hoe we ons land kunnen voorbereiden op de toekomst. Ten eerste de woningcrisis. Er zijn te weinig huizen, bovendien sluit de huidige woningvoorraad niet aan bij de demografie. Nederland vergrijst, terwijl er voornamelijk wordt gebouwd voor gezinnen. Hierdoor kunnen ouderen bijvoorbeeld niet doorstromen naar een passende woning. Daarnaast bespreken we hoe die andere, wereldwijde crisis – de klimaatcrisis – van invloed is op de generaties na ons op het gebied van ruimtelijke onderwerpen. Welke plekken reserveren voor de klimaatadaptie in de toekomst? Denk aan uiterwaarden en laaggelegen plekken, zijn dat nog geschikte bouwbestemmingen? Hierin zullen keuzes gemaakt moeten worden en dat vraagt maatschappelijk debat. Ons derde onderwerp is de kanteling bij de overheid. Nationale Ruimtelijke Ordening is werd 13 jaar geleden opgeheven en het beleid was lang ‘sterker maken naar wat sterk is’. Daarin is nu een verschuiving gaande naar het ontwikkelen van heel Nederland, in plaats van de gebieden die het al goed doen. Hoe ziet die ontwikkeling eruit in verschillende gebieden met verschillende behoeften? Hoe zorg je voor een goede basis voor iedereen?”

De traditie

Het Ruimtelijk Verkiezingsdebat kent een traditie van spraakmakende en inhoudelijke debatten. In eerdere edities gingen onder meer Stientje van Veldhoven (D66), Jimmy Dijk (SP), Daniel Koerhuis (VVD), Harry van der Molen (CDA), Henk Nijboer (PvdA) en Jesse Klaver (Groenlinks) met elkaar in gesprek.

Het debat

Meer dan ooit worden de grote ruimtelijke vraagstukken als ‘crisis’ geduid: de klimaatcrisis, de woningcrisis, de biodiversiteitscrisis, en de vertrouwenscrisis tussen randstad en regio zijn voorbeelden hiervan. Graag geven we de volksvertegenwoordigers het podium om hun ideeën te presenteren over hoe Nederland deze crises kan pareren en wat voor land dit in 2050 oplevert.

De setting en doelgroep

Het opvallende gebouw Forum, dat met zijn scherpe lijnen als een moderne monolith afsteekt tegen de historische binnenstad van Groningen, zal deze editie het strijdtoneel vormen. Studenten van de Rijksuniversiteit Groningen, vakgenoten, en andere geïnteresseerden zullen tot het publiek behoren. Via een live verbinding en mediapartners kan daarnaast iedere Nederlander worden bereikt.

Datum: 3 november 2023
Tijd: 20.30 - 22.00 uur