Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Eerste Engelstalige bacheloropleidingen geografie en planologie in Groningen

09 november 2016
Bacheloropleidingen geografie en planologie

Vanaf september 2017 kunnen studenten aan de Rijksuniversiteit Groningen voor het eerst Engelstalige bacheloropleidingen volgen in de geografie en planologie; Spatial Planning and Design en Human Geography and Urban and Regional Planning. De opleidingen worden gegeven door de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. Op vrijdag 11 november worden ze op de Open Dag van de universiteit gepresenteerd.

In de nieuwe opleidingen worden de vakken in een internationale context gegeven, met casussen van over de hele wereld. Studenten leren vanuit verschillende perspectieven naar problemen te kijken en hier oplossingen voor te ontwikkelen. In de bachelor Spatial Planning and Design leren studenten ruimtelijke ontwerpen te maken waarin visies, ambities en ideeën vertaald worden op kaarten en in visuele beelden. De opleiding focust op het ontwerpen van het organisatorische proces: wie wordt wanneer betrokken en hoe ziet het ideale besluitvormingsproces er uit? Centrale thema’s zijn watermanagement, mobiliteit- en infrastructuurplanning en milieuplanning. Studenten Human Geography and Urban and Regional Planning leren hoe een samenleving ruimtelijk is georganiseerd en waarom sociale gebeurtenissen op verschillende plekken een andere impact hebben op de maatschappij.

Doel

Het internationaliseren van de bacheloropleidingen past binnen de strategie van de universiteit om het onderwijs nog meer wereldwijd relevant en cultureel divers te maken. Via Learning Communities en International Classrooms wordt de samenwerking tussen studenten uit verschillende landen gestimuleerd. Op deze manier wordt hun inzicht in en ervaring met culturele verschillen verder vergroot. Met de internationalisering van de opleidingen boort de Faculteit bovendien een bredere markt studiekiezers aan.

Zeven internationale masters

Na het behalen van hun bachelordiploma kunnen studenten doorstromen naar een van de zeven internationale masterstudies die de Faculteit biedt. Nederlandse studenten kunnen daarnaast ook nog kiezen voor de Lerarenopleiding Aardrijkskunde.

Meer informatie

Ga voor meer informatie over alle opleidingen van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen naar www.rug.nl/frw

Laatst gewijzigd:26 februari 2020 09:40