Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Bachelorstudent Technische Planologie Anne van der Veen wint Esri Young Scholars Award 2015

08 mei 2015
verplaatsingsgedrag van fietsers in New York

Anne van der Veen, student Technische Planologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, heeft de Esri Young Scholars Award 2015 van Nederland gewonnen. Zijn project, Citibike Open Data Visualisatie, onderdeel van het vak Programming for Geographical Information Systems, is door de jury aangewezen als beste inzending.

De award is een initiatief van Esri en onderdeel van het Esri Young Scholars Program. Hiermee benadrukt Esri de bijzondere band tussen onderwijs, onderzoek en Esri zelf. Vanuit Nederland mag één student deelnemen aan het wereldwijde programma. Om in aanmerking te komen voor deze prijs moesten studenten een beschrijving van een eindproject, veldwerk of scriptie indienen.

‘Grote hoeveelheid data terugbrengen tot een animatie’

Anne mag als winnaar deelnemen aan het Esri Young Scholars Program, dat onder meer een reis naar de Esri User Conference in juli in San Diego bevat. Anne vertelt over zijn deelname: “Met mijn project visualiseer ik verplaatsingsgedrag van fietsers in New York. Als eindresultaat heb ik een video gemaakt waar zo’n 8000 fietsritten in verwerkt zijn. Om dit te maken heb ik open data gebruikt van Citibike, een fietshuurprogramma. Daarnaast heb ik geleerd te programmeren voor ArcGIS met Python tijdens mijn semester in Canada. Het doel was om met open data en met een uitgebreid script een sterke visualisatie te creëren. Ik heb tijdens dit project veel geleerd over programmeren en over de werking van geavanceerde ArcGIS-functies. Ik voel me erg vereerd en ik ben ontzettend blij dat ik de award heb gekregen! Ik kijk uit naar het ontmoeten van de andere winnaars in San Diego deze zomer. De Esri User Conference lijkt me een erg interessante plek om veel te leren over GIS.”

Het onderwerp is actueel en aansprekend

De jury, bestaande uit Jaap Boter (VU), Marien de Bakker (HAS), John Stuiver (WUR), Evert Verveer en Jan Willem van Eck (beide Esri) was enthousiast over het project van Anne. Het juryrapport vermeldt dat dit project een mooie combinatie heeft van tools en presentatievormen. Het project is goed gedocumenteerd. Het onderwerp is actueel en aansprekend.

Laatst gewijzigd:08 mei 2015 10:41