Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Organisatie Diensten en services Teaching Academy Groningen Ondersteuning bij beursaanvragen

TAG Scholarship of Teaching and Learning beurs

De Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) beurs is bedoeld om docenten te stimuleren en te ondersteunen die systematisch en zinvol onderzoek willen doen naar hun eigen onderwijspraktijk. Docenten kunnen zo hun eigen onderwijspraktijk onderzoeken, het leren van hun studenten verbeteren, hun successen en mislukkingen vastleggen en, belangrijker nog, hun ervaringen delen, zodat anderen daarvan kunnen leren. 

De SoTL beurzen zijn bedoeld voor alle docenten, beginnend en meer ervaren. Ze kunnen gebruikt worden voor zowel kleine (bijvoorbeeld één college of practicum) als wat grotere (bijvoorbeeld een hele cursus of een aanzienlijk deel van een cursus of programma) projecten waarbij je betrokken bent. De belangrijkste eisen zijn dat de aanvraag betrekking heeft op je eigen onderwijspraktijk en dat het gaat om een ​​systematische, op onderzoek gebaseerde (SoTL) benadering van uw onderwijs. SoTL-beurzen kunnen ook worden gebruikt als pilot voor andere onderwijsbeurzen (d.w.z. Comenius Fellowships) of programma's (Senior Kwalificatie Onderwijs).

De Rijksuniversiteit Groningen stelt in totaal 30.000 euro beschikbaar voor beurzen in de 2024 ronde. Er zullen maximaal zes beurzen per jaar worden toegekend met een maximaal bedrag van € 5.000 per project.

Vereisten voor de beurs

Aanvragers moeten aan de volgende voorwaarden voldoen: 

  • De aanvrager moet op het moment van toekenning van de subsidie een dienstverband hebben bij de Rijksuniversiteit Groningen voor ten minste de duur van het project en voor ten minste 0,5 fte;

  • De aanvrager dient een contract te hebben waarin ten minste 0,2 fte aan onderwijs wordt besteed;

  • De aanvrager is geheel of gedeeltelijk verantwoordelijk voor de onderwijscomponent van het project en moet rechtstreeks contact hebben met studenten, bijvoorbeeld als docent van een bepaald vak of cursus, of als studieadviseur, stagecoördinator of een andere rol;

  • Een aanvrager kan slechts één aanvraag per jaar indienen;

  • Leden van het beoordelingscomité kunnen geen aanvrager zijn of lid van het projectteam in betreffende financieringsronde;

  • Een begunstigde die eerder een SoTL beurs van de RUG heeft ontvangen, kan niet opnieuw een aanvraag indienen.

Application procedure

Als je geïnteresseerd bent in de Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) beurs, nodigen wij je van harte uit een aanvraag in te dienen. 

Je kunt aanvragen indienen met een looptijd van maximaal 12 maanden. De deadline voor het indienen van aanvragen is 31 mei 2024 voor 23:59 uur CEST.

Tijdige indiening van een aanvraag is een voorwaarde om in aanmerking te komen. Gebruik het aanvraagformulier (maak een kopie) en stuur het rechtstreeks naar tag-grantsupport rug.nl, ter attentie van dr. Maaike Engels.

Vorige laureaten van de TAG SoTL beurs

2024

Dr. Tim Huijgen - Faculteit Gedrags- & Maatschappijwetenschappen

Dit SoTL-project onderzoekt welke aspecten van een Lesson Study in de lerarenopleiding bijdragen aan de pedagogische inhoudelijke kennis van geschiedenisleraren over historische contextualisering, op basis van gegevens uit interviews, leerlingverslagen en vragenlijsten. Het doel is om sleutelfactoren te identificeren die effectieve onderwijspraktijken in het geschiedenisonderwijs ondersteunen. Een panel van deskundigen fungeert als kritische stem en schrijfgroep.

Dr. Anastasia Pattemore - Faculteit der Letteren

Om de beoordelingsdruk op docenten te verminderen en de autonomie van leerlingen te bevorderen, onderzoeken we het gecontroleerde gebruik van ChatGPT door leerlingen Frans die schriftelijke opdrachten reviseren. Met niet-gedetailleerde feedback zullen leerlingen zelfstandig ChatGPT gebruiken als tutor om hun fouten op te lossen. Dit leidt tot meer diepgang in het leren. De meest effectieve strategieën worden geïdentificeerd en aangemoedigd.

Dr. Kai Yu Ma - Faculteit Medische Wetenschappen/UMCG

We zullen een AI-chatbot integreren in de cursus Biomedisch Onderzoekslaboratorium, zodat studenten kunnen leren om mislukte experimenten te verbeteren. Deze tool helpt bij het effectief aanleren van probleemoplossende vaardigheden, met als bijkomend voordeel een betere voorbereiding van studenten. Deze subsidie zal worden gebruikt om deze blended learning-aanpak te evalueren.

Dr. Marianna Markantoni - University College Groningen

De Principles of Entrepreneurship-cursus is gericht op het bevorderen van ondernemersvaardigheden, maar mist toepasbaarheid. LEGO Serious Play - een gamificaton-techniek - kan studenten in staat stellen om hun ondernemerspotentieel te versterken. Aan de hand van een actieonderzoeksbenadering zal worden beoordeeld hoe deze lesmethode studenten kan helpen om de gewenste leerresultaten te behalen.

Dr. Gunnar Mallon - Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Dit project is een inleiding in een innovatieve onderwijspraktijk die gebruik maakt van verfijnde Large Language Models met Retrieval-Augmented Generation om realistische interviewpersona's te simuleren. Studenten interacteren met diverse, door AI gegenereerde persona's en oefenen hun interviewtechnieken in een gecontroleerde omgeving. Deze aanpak zorgt voor betere vaardigheden, meer zelfvertrouwen en een beter begrip van kwalitatieve onderzoeksmethoden.

Dr. Adriana Mattos - University College Groningen

Dit project onderzoekt de effecten van gestructureerde artikeldiscussies in vergelijking met traditionele hoorcollege-instructie op het vergroten van wetenschappelijke geletterdheid bij bachelorstudenten van het UCG. Het onderzoek maakt gebruik van een quasi-experimenteel design, de Test of Scientific Literacy Skills (TOSLS) en kwalitatieve evaluaties om onderwijsstrategieën in een cursus gericht op ziektes te beoordelen en te verbeteren.

September 2023 ronde

Dr. Steffen Eriksen - Faculty of Economics and Business

Changing the guessing correction in Multiple-Choice Questions

This SoTL project aims to conduct a Randomized Controlled Trial (RCT) to show the benefit of applying a different guessing correction for Multiple Choice Questions at the Faculty of Economics and Business. A guessing correction which discourages gambling, better differentiates students, and is more transparent.

Dr. Deniz Haydar - Faculty of Behavioral and Social Sciences

Oral exams in teacher education

How can we implement an oral examination, instead of a written report, as one of the final assessments in our teacher education program? We aim to investigate examiner and student experiences regarding the practical implementation, learning outcomes, validity, reliability and fairness of oral examinations compared to written exams. 

Dr. Marjon Fokkens-Bruinsma - Faculty of Behavioral and Social Sciences

Teaching and Flourishing

Resilience is an essential factor that helps pre-service teachers deal with their challenges. We developed a series of workshops that address strategies to enhance resilience and well-being. This SOTL project examines how the workshops have helped our pre-service teachers develop their resilience and well-being.

May 2023 ronde

Dr. Stefania Boscar - Faculty of Economics and Business

Developing an inclusive learning environment when working in a team

The Process Improvement and Change course at the Faculty of Economics and Business is selected as a case study for this research. This course is chosen due to its emphasis on group work and its primary focus on enhancing students' social rather than technical skills. 

The intervention will use the current course structure, with alterations being made at various levels. These modifications will primarily concern group design and composition but will also encompass learning activities (lectures, tutorials, and workshops) and course materials.

Dr. Adrien Remund, Dr. Billy de Haas, Dr. Roselinde van der Wiel - Faculty of Spatial Sciences

Inclusivity in the Master Population Studies: A Participatory Action Approach

Students in the Master Population Studies have signalled that traditional socio-cultural norms shape the demographic theories and methods they learn. For instance, demographic indicators are typically disaggregated by sex (“males” vs “females”), and theories on family and household dynamics usually focus on opposite-sex couples, which may leave some students feeling excluded. Such biases related to, amongst others, gender, sexuality, ethnicity and nationality compromise inclusiveness and could negatively affect students’ learning experiences. Ideally, our concepts, definitions and data should be inclusive and representative of the population. Students’ lack of relatedness may extend further in the classroom through different learning experiences between Dutch- and non-Dutch-speaking students. With this project, we want to evaluate and enhance the inclusivity in the Master's program. The Master coordinator, 2-3 course coordinators and ± 40 students will be involved.

Dr. Sabrina Sauer - Faculty of Arts

The Critical Creativity Toolkit: thinking-through-making as a critical practice at the MA-level

The first theoretical pathway course within the Master’s programme Media Studies: Media Creation and Innovation is “Cultures of Creativity.” I have taught this course since September 2019. The course consists of two-hour weekly seminars and combines critical theory discussions with a hands-on approach to creativity theories. Students are assessed based on a final individual essay and a Creative Demo. This Demo asks and/or answers a specific question about creativity. Students use a self-chosen, justified, creative method for their Demo presentations.

While students respond well to the class, I want to optimize my pedagogical practice further to raise students' critical skills. I want to investigate how creative practice, critical thinking, and writing can be more closely connected to achieve synergy. This also fits part of my current research agenda into pedagogical practices (Aasman et al., 2022).

Meer informatie

Meer informatie over de subsidie en de voorwaarden vind je in de Call for proposals.

Laatst gewijzigd:16 oktober 2024 17:12
View this page in: English