Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Organisatie Diensten en services Teaching Academy Groningen Ondersteuning bij beursaanvragen

NRO Scholarship of Teaching and Learning beurs

Met de SoTL-beurs biedt het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) een toegankelijke kans voor docenten die ideeën over onderwijs uit (onderwijs)onderzoek en wetenschappelijke literatuur willen toepassen op hun eigen lespraktijk. Het doel van de subsidie is het stimuleren van op bewijs gebaseerde praktijken in het hoger onderwijs, wat op zijn beurt bijdraagt aan de onderzoekscapaciteiten van docenten. De subsidie is bedoeld voor zowel junior als senior docenten die een specifiek probleem, vraag of hiaat in hun eigen lespraktijk hebben ondervonden en een kans willen krijgen om de wetenschappelijke literatuur te raadplegen om een beter inzicht te krijgen in de situatie.

Het beschikbare budget voor elke aanvraag is minimaal €20.000 en maximaal €25.000. Je kunt aanvragen indienen met een duur van minimaal 12 maanden en maximaal 24 maanden. Je kunt een subsidie aanvragen om de directe personeelskosten en materiaalkosten die rechtstreeks verband houden met het project te dekken.

Vorige laureaten van de NRO SoTL beurs

2023

Dr. Oksana Kavatsyuk - University College Groningen

Binnen het bèta-onderwijs op de universiteiten wordt active learning als 'state of the art' beschouwd, omdat studenten hierdoor worden betrokken bij het lesmateriaal en de inhoud. Er bestaan echter ook zorgen omdat een active learning-aanpak vooral onder vrouwelijke studenten angst, een lager zelfbeeld en stress kan veroorzaken, als gevolg van een negatieve peer-evaluatie. Uit een recente studie van Aguillon et al. (2020) blijkt dat deze strategieën vooral ten goede komen aan mannelijke studenten, in plaats van gendergelijkheid te bevorderen. Dit project heeft als doel de best practices voor gender-inclusieve active learning-omgevingen kritisch te beoordelen en te testen.

Dr. Michael Lerch - Faculteit Science and Engineering

Het doel van dit project is om de betrokkenheid en het leerproces van studenten in een inleidende scheikundecursus te verbeteren door twee verschillende groepsactiviteiten. Het maken van puzzels en het oplossen van complexe problemen in kleine studentengroepen wordt vergeleken over een periode van acht weken. Verwachte resultaten zijn onder andere een verbeterde onderlinge betrokkenheid bij het maken van puzzels bij vergelijkbare eindexamencijfers. De studie gebruikt gemengde methoden en het onderwijzend personeel krijgt training om goede ondersteuning te garanderen. Het onderzoek zal waardevolle inzichten opleveren in het optimaliseren van de ervaringen van studenten in exacte vakken.

Dr. Mayra Mascareño Lara - Faculteit Gedrags- & Maatschappijwetenschappen

Diversiteit in het hoger onderwijs kan een uitdaging zijn voor samenwerkend leren. Diverse groepen kunnen moeite hebben om een gemeenschappelijke basis te vormen en vertrouwen te kweken tussen groepsleden. Diversiteit kan echter ook een bron voor samenwerkend leren zijn, als de diverse perspectieven binnen een groep worden verwoord en erkend. Individuele en collectieve reflexiviteit kunnen helpen om bewustzijn over persoonlijke perspectieven in relatie tot anderen te vergroten, als stap richting ontwikkeling van vertrouwen en een gemeenschappelijke basis voor productieve samenwerking. In dit project ontwikkelen we een empirisch onderbouwd spel voor reflexiviteit, om samenwerkend leren in een diverse studentenpopulatie te stimuleren.

Meer informatie

Meer informatie over de subsidie en de voorwaarden vind je in de Call for proposals.

Laatst gewijzigd:16 oktober 2024 15:19
View this page in: English