Universiteitsbibliotheek
Universiteitsbibliotheek Collecties Bijzondere Collecties Nieuws

Nieuwe online tentoonstelling: Lezen met de veer in de hand
Geplaatst op:05 april 2024

Annotaties, graffiti, krabbels en tekeningen gemaakt door mensen uit het verleden blijven zowel historici als het grote publiek intrigeren. Deze uitingen van onze voorgangers getuigen van een gedeelde menselijke ervaring die duizenden jaren teruggaat. Deze tentoonstelling richt zich specifiek op aantekeningen in een handgeschreven en een gedrukt boek die werden gemaakt op cruciale momenten in de ontwikkeling van de christelijke theologie. De krabbels en annotaties in deze teksten worden vaak beschouwd als intrigerend of fraai, maar een diepere historische analyse ontbreekt regelmatig.

Gastonderzoeker Agnė Zemkajute werkt bij Bijzondere Collecties
Geplaatst op:02 oktober 2023

Vanaf 2 oktober werkt Agnė Zemkajute vier weken bij Bijzondere Collecties in de UB Groningen. Agnė is een medewerker van de Wroblewski Bibliotheek van de Litouwse Academie van Wetenschappen in Vilnius, waar zij verantwoordelijk is voor tentoonstellingen; eerder catalogiseerde zij daar incunabelen.

Nieuw blog op Gauronica: Een Embleem van Vincent van Gogh
Geplaatst op:19 juni 2023

Een van de boeken uit onze emblematacollectie heeft wel een heel opvallende voorgeschiedenis. Op het voorplat van een emblematabundel genaamd De Ghebreken der tonghe, en de middelen om die te verbeteren van Anton van Bourgoingne staat links naast het eigendomskenmerk van Bakker een ex libris van Vincent van Gogh. Zou het boekje echt uit het bezit komen van de beroemde schilder ?