Centre for Public Health in Economics and Business
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Centre for Public Health in Economics and Business
Header image Blog Centre for Public Health in Economics and Business

Andere kijk op eten en drinken bij Weekend van de Wetenschap

Datum:09 oktober 2017
Sibrand Poppema doet als eerste de Healthwise-quiz

Afgelopen zaterdag (7 oktober 2017) deed Healthwise mee aan het Weekend van de Wetenschap. Met een interactieve quiz en proeverijen gaven we bezoekers een andere kijk op eten en drinken. Lees hier het verslag.

Weekend van de Wetenschap in UMCG
Het Weekend van de Wetenschap is het grootste landelijke technologie- en wetenschapsfestival van Nederland. Innovatieve bedrijven, instellingen, universiteiten, onderzoeksinstellingen, organisaties en musea openden tijdens dit weekend hun deuren voor het brede publiek. Kinderen en volwassenen konden hierdoor live wetenschap en technologie beleven. In Groningen stond het Weekend van de Wetenschap dit jaar in het teken van gezond oud worden. In het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) konden bezoekers experimenten, spellen en quizzen doen, mede georganiseerd door Healthwise.

Simpele tips voor gezond leven
Healthwise ontwikkelde speciaal voor het Weekend van de Wetenschap een interactieve quiz. De quiz bestond uit posters met verschillende optische illusies en vragen hierover. Op een van de posters stond bijvoorbeeld een klein en een groot bord met precies dezelfde hoeveelheid eten. Het lijkt echter alsof er op een groot bord minder eten ligt. Hoe groter het bord, hoe meer je daarom eet, omdat het minder lijkt. Als je dus wil voorkomen dat je te veel eet, is het slimmer om van een klein bord te eten. Een simpele tip om makkelijker gezond te leven!

Sibrand Poppema eerste deelnemer van Healthwise-quiz
Het Weekend van de Wetenschap werd officieel geopend door prof. dr. Sibrand Poppema, de voorzitter van het College van Bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij deed tijdens de opening als eerste onze quiz, waarbij Healthwise-expert prof. dr. ir. Koert van Ittersum hem begeleidde. Poppema wist niet op alle vragen het juiste antwoord en liet daarmee zien dat je ogen je soms voor de gek kunnen houden.

Vreemd voedsel proeven voor de wetenschap
Naast het doen van de quiz konden bezoekers vreemd voedsel proeven bij de stand van Healthwise. Waaronder krekels, kamelenmelk en koeienhart. Dit was onderdeel van het promotieonderzoek van Jan Koch, die zijn PhD bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde doet. Met zijn onderzoek wil hij aantonen dat mensen nieuwe bronnen van proteïne, zoals insecten en kweekvlees, niet willen eten omdat ze abnormaal zijn en niet zozeer omdat ze bijvoorbeeld de smaak niet lekker vinden. Met zijn onderzoek hoopt hij een beter begrip te krijgen van de barrières op weg naar een meer duurzame manier van consumeren.

> Kijk voor meer foto’s van het Weekend van de Wetenschap op de LinkedIn-pagina van Healthwise.
> Weekend van de Wetenschap gemist? Bekijk het programma van de Healthy Ageing Week (7 t/m 15 oktober 2017) voor andere activiteiten.

Volg ons optwitter linkedin