Centre for Public Health in Economics and Business

Masterclasses over Groningen Gezonde Stad

Datum:12 oktober 2017
Groningen Gezonde Stad

Hoe kunnen we van Groningen een gezonde stad maken? Deze vraag staat centraal bij de masterclasses die in oktober en november gegeven worden door hoogleraren, lectoren en docenten van de RUG, het UMCG en de Hanzehogeschool Groningen. Lees in dit artikel meer over de masterclasses, onder meer verzorgd door Healthwise.

Kenmerken en eigenschappen van gezonde steden
Gezondheid en welbevinden worden de leidraad voor de toekomstige ruimtelijke en sociale ontwikkeling van de stad Groningen. Dit is vastgelegd in de publicatie Healthy Ageing Visie: De G6 voor een Gezonde Stad Groningen. Hierbij staan zes aandachtsgebieden (de G6) centraal: Actief Burgerschap, Bereikbaar Groen, Actief Ontspannen, Gezond Verplaatsen, Gezond Bouwen en Gezonde Voeding. De thema’s van de masterclasses sluiten aan bij deze zes aandachtsgebieden en gaan over de kenmerken en eigenschappen van gezonde steden.

Onderzoek met de stad delen
Wetenschappers vanuit verschillende disciplines delen hun visie op hoe we een gezonde stad kunnen realiseren. Onder de sprekers zijn bijvoorbeeld prof. dr. Cor Wagenaar, hoogleraar Ruimte en Gezondheid aan de Letterfaculteit van de RUG, en prof. dr. Agnes van den Berg, bijzonder hoogleraar beleving en waardering van natuur en landschap aan de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de RUG. De onderwerpen lopen uiteen van het vergroten van geluk tot de relatie tussen groen in de leefomgeving en gezondheid. Kennis delen en kennismaken staan centraal.

Masterclass van Healthwise-expert Van Ittersum
Steeds meer wordt bekend dat het beïnvloeden van iemands leefstijl niet lukt met alleen informatie, onderwijs en het creëren van bewustwording. Het grootste deel van onze dagelijkse keuzes over eten en actief leven worden namelijk onbewust genomen, onder invloed van onze leefomgeving. Prof. dr. ir. Koert van Ittersum en prof. dr. Gerjan Navis gaan hier dieper op in tijdens hun masterclass over gezonde voeding en consumptiegedrag. Daarbij laten ze o.a. zien hoe in een Man Made Blue Zone de leefomgeving kan zorgen voor een betere en gezondere voedingskeuze (waarmee ze alvast een voorproefje op de 1e Healthwise Lustrum Conferentie geven).

Meer informatie
> De masterclass van Van Ittersum en Navis vindt plaats op donderdag 19 oktober vanaf 16.00 uur, in de Bovenkamer van Groningen.
> Benieuwd naar de andere masterclasses? Bekijk het hele programma.
> Aanmelden voor de masterclasses kan door uiterlijk twee dagen van te voren een mail te sturen naar Erin.Straat@groningen.nl.

Volg ons oplinkedin