Over ons University College Groningen

Prof. Joke Fleer benoemd als nieuwe decaan University College Groningen

23 januari 2024
Professor Joke Fleer

Het College van Bestuur van de RUG heeft Prof. Joke Fleer benoemd tot de nieuwe decaan van University College Groningen voor een periode van twee jaar, voor 0,6 fte. Vanaf 1 maart 2024 zal zij Prof. Hanny Elzinga opvolgen, die op 1 december 2023 aftrad als decaan na bijna vier jaar in die functie.

Joke Fleer is adjunct-hoogleraar in gezondheidspsychologie binnen het UMCG talenttraject, met een focus op stressmanagement en persoonlijke ontwikkeling bij (PhD) studenten. Bovendien is Fleer medeoprichter van SCOPE, het UMCG-expertisecentrum voor persoonlijke ontwikkeling. Als hoofd van SCOPE zet de hoogleraar zich in om studenten algemene vaardigheden te leren die ze nodig hebben om om te gaan met de steeds complexere uitdagingen, die individuen in de hedendaagse samenleving ervaren.

Binnen de Rijksuniversiteit Groningen maakt Fleer deel uit van verschillende commissies, waaronder de UG Recognition and Rewards commissie, waar ze betrokken is bij het definiëren en vormgeven van de paden voor onderwijsloopbanen. Tot voor kort was ze ook bestuurslid van Aletta Education (onderdeel van Aletta Jacobs School of Public Health), waarin kennisinstituten, maatschappelijke partners, overheden en burgers samenwerken op het gebied van volksgezondheidsonderwijs. Vanaf 1 maart wordt Fleer lid van de stuurgroep van de Aletta School of Public Health en maakt ze deel uit van de Raad van Advies van de Rudolf Agricola School for Sustainable Development.

Joke Fleer kijkt uit naar de taken en uitdagingen die ze als decaan zal aangaan: “Uiteraard staan een accreditatie en verhuizing op het programma. Daarnaast ben ik enthousiast om samen met de staf en studenten van UCG, alsook met partijen buiten de faculteit, het interdisciplinair en challenge-based onderwijs verder te innoveren, omdat dat een essentieel onderdeel vormt van de missie van UCG.”

De Faculteitsraad van UCG is verheugd een nieuwe decaan te hebben gevonden: "Haar expertise op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en onderwijs, haar sterke ambities en haar interdisciplinaire visie geven ons het volste vertrouwen dat UCG zijn goede koers kan voortzetten met Joke Fleer als decaan."

Laatst gewijzigd:16 februari 2024 13:46