Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Praktische zaken Waar vindt u ons prof. dr. W.M. (Wander) Lowie

prof. dr. W.M. (Wander) Lowie

Hoogleraar Toegepaste Taalwetenschap
Profielfoto van prof. dr. W.M. (Wander) Lowie
Telefoon:
06 3198 4442 (Int. +31631984442)
Secr.:
sec-MILLC rug.nl
E-mail:
w.m.lowie rug.nl

Meesterschapsteam Moderne Vreemde Talen : landelijk samenwerkingsverband voor versterking van de vakdidaktiek van de Moderne Vreemde Talen. Alle informatie over dit project is te vinden op de website Vakdidaktiek

Afgeronde projecten:

PEIL.Engels : Peiling taalvaardigheid Engels aan het eind van de basisschool 2017-2018, in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs. Hiervoor zijn ruim 2000 leerlingen van 130 scholen verspreid over Nederland getoetst op verschillende taalvaardigheden. De peiling werd uitgevoerd door een consortium, met: Onderwijskunde RUG, Toegepaste Taalwetenschap RUG, HvA, CITO. Het Technisch Verslag van het onderzoeksproject en het daaruit afgeleide Rapport van de Inspectie zijn gepubliceerd in januari 2020.

---

Onderwijsvernieuwing met  TaalVaardig . Het doel van dit project was het vernieuwen van het taalvaardigheidsonderwijs in de Letterenfaculteit en dit aan te passen aan recente inzichten uit onderzoek op dit gebied. Voor de opleiding Engels coördineerde ik de invulling van taalvaardigheid voor het hoofdvak Engels en ben ik betrokken geweest bij de invulling voor de minor Taalvaardigheid Engels. Gedurende het laatste jaar heb ik leiding gegeven aan dit project

---

EMBED : in dit project werkten we aan beoordeling van taalvaardigheid op basis van het CEFR, door middel van een database met illustraties van de descriptoren voor verschillende vaardigheden. Verscheidene presentaties en publicaties van dit project zijn beschikbaar, zoals:

Haines, K. , Lowie, W. , Jansma, P., & Schmidt, N. (2013).  EMBEDding the CEFR in Academic Writing Assessment: A case study in training and standardization Dutch Journal of Applied Linguistics 2 (1).

Lowie, W. M. (2012). The CEFR and the dynamics of second language learning: trends and challenges Language Learning in Higer Education : Journal of the European Confederation of Language Centres in Higher Education (CercleS) 2(1), 17 - 34. https://doi.org/(...)15/cercles-2012-0002

---

In het PhonCall project hebben we een module ontwikkeld waarmee studenten kunnen oefenen aan hun uitspraak van het Engels.

Laatst gewijzigd:18 oktober 2023 16:26