Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten

Career minor

Heeft uw organisatie een interessante multidisciplinaire onderzoeksvraag? Werk dan samen met onze studenten van de career minor!

Mail ons met uw vraag

Wat is de career minor?

De career minor van de Faculteit der Letteren is een faculteitsbrede minor die derdejaars bachelorstudenten voorbereidt op de arbeidsmarkt. Het programma bestaat uit een interactief programma met groepsopdrachten, gastsprekers en trainingen. In het tweede deel van het programma (ca november-februari) kiezen de studenten voor een stage of voor een onderzoeksopdracht.

De studenten binnen de career minor komen vanuit verschillende opleidingen binnen de faculteit, van geschiedenis tot kunst, en van talen tot internationale betrekkingen. Binnen de minor zitten studenten met een Nederlandse en een internationale achtergrond. Ze brengen daarom een uiteenlopende set vaardigheden en kennis mee.

Mijn vraag binnen de career minor?

Wilt u met ons samenwerken? De medewerkers van de Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie formuleren graag met u een onderzoeksvraag die uw organisatie verder helpt. De wetenschapswinkel treedt op als bemiddelaar en procesbegeleider, in samenwerking met de opleiding. Er zijn geen kosten aan deze samenwerking verbonden.

Ervaringen van studenten

Voorbeelden en ervaringen

De Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie heeft de afgelopen jaren als bemiddelaar opgetreden in een aantal projecten binnen de career minor. Hieronder vindt u een aantal voorbeelden.

Gemeente Hoogeland - Cultuurparticipatie onder jongeren - Winnaar Ben Feringa Award

Hoe zorg je voor meer cultuurparticipatie onder jongeren in de gemeente? Dat vroeg de gemeente Het Hogeland in Groningen zich af. Het internationale studententeam Roos, Joren, Stefan en Ydwer gingen met deze vraag aan de slag binnen de career minor. Het project was gericht op de mogelijkheid om de barrières voor culturele participatie te tackelen, en om een beter inzicht te krijgen in wat jongvolwassenen (van 18 tot 22 jaar) nodig hebben om zich comfortabel te voelen om mee te doen aan culturele activiteiten. Met dit project wonnen Roos, Joren, Stefan en Ydwer de Ben Feringa impact prijs.

Brancheorganisatie Mode Ambachten (BMA) - Concurreren met Fast Fashion

Fast Fashion raakt langzamerhand steeds meer uit de mode. Het vaak en veel kopen van kleding dat snel weer wordt weggedaan is slecht voor het milieu en gaat niet lang mee. Branchevereniging Mode Ambachten Noord (BMA Noord) is een Noord-Nederlands initiatief dat op lokaal niveau een oplossing zou kunnen bieden om de kledingindustrie te verduurzamen. Echter heeft de vereniging moeite zich juist te profileren op de huidige markt. Hoe weet je goed wie je doelgroep is en hoe bereik je vervolgens deze doelgroep? BMA Noord klopte met onder meer deze vraag aan bij de Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie. De drie studenten, Kate, Marcus en Ornella, pakte het project op voor de Career Minor en stelden een strategie op.

Omrop Fryslân - Communale boerderijen, geëngageerde journalistiek

Door de stikstofcrisis wordt onze manier van boeren onder een vergrootglas gelegd. Is deze manier van boeren nog houdbaar? Kunnen we onze boerderij anders inrichten, bijvoorbeeld als commune? En wat voor rol speelt de journalistiek in het samenbrengen van boer en burger? Voor een onderzoeksproject van Omrop Fryslân keken Okke, Gigi, Romy, Nora en Wera naar dit vraagtuk. De studenten deden een literatuurstudie, hielden interviews en analyseerden de voor- en nadelen van soortgelijke initiatieven. Aan de hand van hun onderzoek schreven de studenten een rapport en stelden een toolkit op.

Ervaringen van de opdrachtgever

Drs. Jitske de Hoop, beleidsadviseur Fryske taal en Kultuer, Omrop Fryslân
Alumnus RUG

Over het project

"We zijn zeer positief over het onderzoeksrapport en andere resultaten van het RUG-projectteam. De studenten kwamen met een helder advies en vonden bruikbare partners en initiatieven voor ons project. Zij gaven ons daarnaast goede aanwijzingen voor vervolgstappen en verder onderzoek. De studenten werkten goed samen met elkaar en met het team van Omrop Fryslân. Ons contact met zowel de teamleden als hun begeleider was zeer prettig en nuttig. We zijn onder de indruk van de hoeveelheid werk die de studenten hebben verzet en van het niveau en de kwaliteit ervan. Een goed voorbeeld van toegepast onderzoek op academisch niveau."

Over de career minor

Wat een mooie aanvulling op het curriculum van de Faculteit der Letteren! Deze minor biedt studenten kennis en een breed scala aan vaardigheden die essentieel zijn in elke werkomgeving. Van projectmanagement en teamwork tot presentatievaardigheden. En van het uitvoeren van (toegepaste) onderzoeksprojecten tot communicatie met een opdrachtgever. Bij mijn organisatie waren we onder de indruk van het niveau en de kwaliteit van het onderzoek van het RUG-team, hun resultaten en hun gecombineerde kennis en kunde. Helaas bestond zo’n minor nog niet toen ik aan de Faculteit der Letteren studeerde. Ik had ‘m graag gevolgd, het zou mij een veel betere start in mijn carrière hebben gegeven. Ik kan het programma aan alle studenten aanraden. En ook aan bedrijven, want het was inspirerend om samen te werken met dit jonge, creatieve en multidisciplinaire team.

Laatst gewijzigd:11 augustus 2022 16:32