Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijven Centrum voor Informatie Technologie Educational Support and Innovation Cursussen en workshops

Gedeeld cursusaanbod bij andere universiteiten

Als universitair docent is het vanaf 15 maart 2024 mogelijk te leren en je te ontwikkelen door gebruik te maken van een gedeeld nationaal aanbod, samengesteld door zes Nederlandse universiteiten.

Van Rotterdam tot Maastricht, van Amsterdam tot Groningen: Op verschillende locaties en data worden in 2024 face-to-face bijeenkomsten, online cursussen, webinars en hybride evenementen aangeboden. Hierdoor kun je je als docent verder verdiepen in actuele thema’s als innovatieve technologie, diversiteit en inclusie, toetsing en sustainable development goals. De zes instellingen maken het mogelijk voor docenten te kiezen uit een rijk, gevarieerd aanbod dat past bij de eigen ontwikkeling en belangstelling, zonder dat je aan een vaste locatie gebonden bent.

Randvoorwaarden voor deelname

  • U bent werkzaam bij een van de aangesloten universiteiten (Open Universiteit, Radboud Universiteit Nijmegen, Maastricht University, Vrije Universiteit Amsterdam, Erasmus University Rotterdam, of de Rijksuniversiteit Groningen).
  • In de meeste gevallen is het van meerwaarde wanneer u reeds uw Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) heeft behaald.
  • Bepaalde onderdelen uit het gezamenlijke aanbod worden alleen in het Nederlands of Engels aangeboden. Voor deelname aan deze onderdelen is het vereist dat u de die taal machtig bent.

Het aanbod voor de eerste helft van 2024 is bekend en wordt regelmatig geüpdatet. Voor meer informatie over dit aanbod kunt u contact opnemen met Jaap Mulder of Marlies Venhuizen-ter Beek.

Onderwijs ontwerpen met innovatieve technologie (ICT)

De verstrengelde docent

De verstrengelde docent – gastlezing door professor Jon Dron van Athabasca University, Canada  

Open Universiteit 

We zijn allemaal leertechnologen, die anderen onderwijzen door het gebruik van technologieën, of het nu gaat om taal, whiteboards en potloden of computers, apps en netwerken. We maken allemaal deel uit van een uitgestrekt, door technologie bemiddeld cognitief web waarin miljoenen mensen – in het formele onderwijs inclusief leraren zoals schrijvers van leerboeken, mediaproducenten, architecten, softwareontwerpers, systeembeheerders en bovenal de studenten zelf – meewerken aan het creëren van een eindeloos, rijk verweven tapijt van leren. Dit wandtapijt strekt zich uit tot ver voorbij de formele onderwijshandelingen, ver terug in de tijd en ver in de toekomst, en weeft niet alleen het leren van individuen in en helpt bij het vormen van de collectieve intelligentie van het mensdom als geheel. Ieders leerreis verschilt van en is verweven met die van alle anderen. Onderwijs is een overweldigend complex en onvoorspelbaar technologisch systeem waarin grove patronen en gemiddelde effecten gevonden kunnen worden, maar, behalve in de meest rigide, invariante, kleine details, waarvan individuele voorspellingen niet nauwkeurig gemaakt kunnen worden. Geen enkele leerling is gemiddeld en de uitkomsten zijn altijd groter dan wat bedoeld is. De vleugelslag van een vlinder in Timboektoe kan de ervaring van een leerling in Toronto radicaal beïnvloeden. Een kleine variatie in de toon van de stem kan het verschil maken tussen een levensveranderende leerervaring en een levenslange afkeer van een onderwerp. Prachtig ontworpen, op onderzoek gebaseerde onderwijsmethoden kunnen volledig ineffectief zijn, terwijl slecht onderwijs, of zelfs de afwezigheid ervan, kan resulteren in diepgaand affectief leren.   

Ondanks al onze inspanningen om het te begrijpen en te beheersen, staat onderwijs als technologisch proces veel dichter bij kunst dan bij techniek. Wat we doen is meestal veel minder belangrijk dan de eigenzinnige manier waarop we het doen, en hoeveel we geven om het onderwerp, onze leerlingen en ons vak is vaak veel belangrijker dan de pedagogische methoden die we gebruiken 

In deze lezing zal ik bespreken wat dit alles betekent voor hoe we les zouden moeten geven, voor hoe we lesgeven begrijpen en voor hoe we de enorm vervlochten processen en hulpmiddelen van lesgeven onderzoeken. Onderweg zal ik uitleggen waarom er geen significant verschil is tussen gemeten uitkomsten van online of in-persoon leren, de zinloosheid van lesgeven naar leerstijlen, de reden voor het 2-sigma voordeel van persoonlijk onderwijs, de verrassende overeenkomsten tussen behavioristische, cognitivistische, constructivistische modellen van leren en lesgeven, de aard van geletterheid, en het falen van reductieve onderzoeksmethoden in het onderwijs.  

Het zal leuk worden! 

Op locatie in Heerlen, Pretoria gebouw  

Datum en tijd: 11 juni 2024, 10.00 – 12.00  

Taal: Engels 

Kosten: Gratis  

Meer informatie en inschrijving 

Aanmelden via cvb ou.nl 

Integreer generatieve AI effectief en verantwoord in je cursus

Integreer generatieve AI effectief en verantwoord in je cursus

Vrije Universiteit Amsterdam

Generatieve AI zoals AI Chatbots hebben een grote impact op hoe studenten leren en hoe hun toekomstige beroep eruitziet. Hoe ga je daarmee om? Leer in deze korte workshop voor docenten, opleidingsdirecteuren of coördinatoren over het VU-beleid en de VU-CTL-aanbevelingen over de inzet van generatieve AI in het onderwijs en krijg waardevolle ideeën over het effectief, maar vooral verantwoord, integreren in je programma of cursus. 

Data en tijden: 7 mei, 11 juni 2024
Kies je voorkeursdag en -tijd via het VU CTL Shorts inschrijfformulier.
Taal: Nederlands, tenzij iemand Nederlands niet machtig is – dan Engels
Uitvoering: hybride
Kosten: gratis

Effectieve educatieve video's om het leren van studenten te stimuleren

Effectieve educatieve video's om het leren van studenten te stimuleren 

Erasmus Universiteit

Wil je educatieve video's maken voor je vak, maar weet je niet waar je moet beginnen? Geen zorgen, wij helpen je verder! In deze korte webinar ‘Effective educational videos to boost students’ learning’ maak je kennis met het schrijven van een effectief script, het kiezen van de juiste afbeeldingen om je verhaal te ondersteunen en het integreren van de video in je vak. Dit webinar is ook toegankelijk voor niet-onderwijzend personeel.  

Wat ga je bereiken? 

  • De juiste afbeeldingen kiezen om je verhaal te ondersteunen; 
  • Je video in je vak integreren; 
  • Een effectief script schrijven. 

Data en tijden: 28 maart, 10 april 2024
Kies je voorkeursdatum via Effective educational videos to boost students learning (eur.nl).
Taal: Engels
Uitvoering: online webinar
Kosten: gratis

Design voor hybride cursussen

Design voor hybride cursussen

Erasmus Universiteit

In deze interactieve webinar van een uur leer je over het concept van hybrid course design. Een course designmodel waarin je gaat onderzoeken wat de beste mogelijke modaliteit is voor elke leeractiviteit. We zullen je voorzien van suggesties en ideeën om te reflecteren op je eigen opzet van je vak. Niet alleen voor de mogelijke hybride start van het komend academisch jaar, maar vooral om je voor te bereiden op het onderwijs van de toekomst.

Wat ga je bereiken? 

  • Leer over het concept van hybrid course design
  • Krijg suggesties en ideeën om te reflecteren op de opzet van je eigen vak. 

Data en tijden: op aanvraag; ga voor meer informatie naar Hybrid course design (eur.nl).
Taal: Engels
Uitvoering: online webinar
Kosten: gratis

Maak je Canvas-cursus studentvriendelijk en inclusief

Maak je Canvas-cursus studentvriendelijk en inclusief

Vrije Universiteit Amsterdam

Leer in deze workshop belangrijke richtlijnen om je Canvas-cursus studentvriendelijk en inclusief te maken voor alle studenten. Canvas is de centrale online ontmoetingsplek voor studenten en docenten. Het is belangrijk dat studenten de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben, zodat je geen onnodige vragen hoeft te beantwoorden en zodat studenten niet zullen falen omdat ze cruciale informatie niet konden vinden. Dit geldt nog meer voor studenten met bijvoorbeeld een visuele beperking. In deze workshop leer je hoe je dat voor elkaar krijgt. 

Data en tijden: 4 juni 2024
Taal: Nederlands
Uitvoering: hybride
Kosten: gratis
Meer informatie en aanmelden via Maak je Canvas-cursus studentvriendelijk en inclusief (vu.nl)

Diversiteit en inclusie

Autisme-inclusief onderwijs

Autisme-inclusief Onderwijs

Open Universiteit

Het doel van deze cursus is om je inzicht te geven in hoe de wereld in elkaar zit voor iemand die autistisch is, en welke uitwerkingen dat heeft op het onderwijs. Daarmee ontwikkel je het vermogen om je in te leven in autistische studenten. De cursus geeft richtlijnen voor het autisme-inclusief maken van onderwijs, met concrete voorbeelden van hoe je die richtlijnen kunt toepassen. De richtlijnen worden begrijpelijk doordat je eerst inzicht in autisme hebt gekregen.

Uitvoering: Online

Taal: Nederlands

Data en tijden: Op elk moment te beginnen

Kosten: Gratis

Meer informatie en inschrijving

Inclusie verbeteren met het VU Mixed Classroom Model

Inclusie verbeteren met het VU Mixed Classroom Model 

Vrije Universiteit Amsterdam

Het VU Mixed Classroom Onderwijsmodel is een onderwijsaanpak die voortbouwt op diversiteit om de leerervaring voor alle studenten te verrijken. Voortbouwen op verschillen betekent niet compromissen sluiten tussen diverse perspectieven of ze samenvoegen tot één uniform perspectief. In plaats daarvan gebruiken we de verschillen en mogelijke spanningen tussen perspectieven om kritisch denken te stimuleren, analytische vaardigheden te ontwikkelen en creatieve oplossingen te genereren. In deze sessie zullen we het model laten zien en in de praktijk brengen. We zullen ook praktische voorbeelden behandelen van hoe je het gebruikt binnen en buiten de onderwijszaal.

Datum en tijd: 15 mei 2024, 10:00-11:30 uur
Taal: Nederlands, tenzij iemand Nederlands niet machtig is – dan Engels
Uitvoering: op de campus
Kosten: gratis
Meer informatie en aanmelden via Inclusie verbeteren met het VU Mixed Classroom Model.

Introduction to Dutch (inleiding tot het Nederlands)

Introduction to Dutch (inleiding tot het Nederlands)

Rijksuniversiteit Groningen

Spreek, schrijf en versta Nederlands 
Tijdens de cursus leer je Nederlandse uitdrukkingen, begroetingen, woordenschat, getallen, spelling en grammatica. Aan het einde van de cursus zul je in staat zijn om bekende woorden en zinnen over jezelf en je gezin te herkennen. Je leert om eenvoudige zinnen te gebruiken om te beschrijven waar je woont en te praten over de mensen die je kent. Ten slotte kun je korte teksten schrijven, zoals een e-mail, of formulieren invullen met persoonlijke gegevens. De nadruk ligt op receptieve vaardigheden zoals lezen en luisteren. 

Deze cursus is beoordeeld als één van de beste online cursussen aller tijden door online cursusaggregator Class Central

De cursus duurt drie weken en helpt je om: 

  • Jezelf voor te stellen aan andere studenten en ze te leren kennen; 
  • Te praten over je familie, vrienden, werk en studie; 
  • Het leven in Nederland te ervaren. 

Data en tijden: je kunt op elk moment (zelfstandig) beginnen. Wil je graag deel uitmaken van een internationale gemeenschap van lerenden? Begin dan op 12 augustus 2024.
Taal: Engels
Uitvoering: MOOC
Kosten: gratis (afronden binnen drie weken, geen certificaat) of €75 voor deelnemers die een certificaat willen of langer dan drie weken willen studeren.
Meer informatie en inschrijven via Introduction to Dutch - Online Course (futurelearn.com).

Toetsen

Beoordeling in het hoger onderwijs

Beoordeling in het hoger onderwijs: professionele ontwikkeling voor docenten 

Erasmus Universiteit

In deze MOOC werk je aan je eigen beoordelingsproducten via opdrachten. Zo maak je bijvoorbeeld een toetsplan voor je eigen cursus. Daarnaast word je onderdeel van een wereldwijde learning community van docenten in het hoger onderwijs. We bieden instructievideo’s, interviews met experts en met docenten, animaties en checklists. In aanvulling hierop vind je in de MOOC oefeningen, toetsopdrachten en discussies.

Data en tijden: om de 8 weken is het mogelijk om aan te melden en te starten
Taal: Engels
Uitvoering: MOOC
Kosten: gratis
Meer informatie en aanmelden via Assessment in Higher Education: Professional Development for Teachers | Coursera

Duurzame ontwikkeling

Global Citizenship Education Symposium

The 5th UM Global Citizenship Education Symposium

Universiteit Maastricht

Het 5e UM Symposium on Global Citizenship Education richt zich op transformatieve betrokkenheid, een van de pijlers van het UM GCEd initiatief en een belangrijke competentie van UM afgestudeerden die de leiders en veranderaars van morgen zullen worden.

Dit symposium heeft sprekers zoals professor Martin Tomitsch, hoofd van de Transdisciplinaire School aan de University of Technology Sydney, die levensgericht ontwerpen en transdisciplinaire programma's zal onderzoeken. Professor Colin Wayne Leach, hoogleraar psychologie en Africana Studies aan Columbia University in New York, zal het hebben over de plaats van protest in ethisch burgerschap in een globale wereld. De workshops na de lunch gaan over onderwerpen als het omgaan met conflicterende verhalen in mensenrechteneducatie, het betrekken van lokale actoren bij community-engaged hoger onderwijs, het stimuleren van een ondernemende mentaliteit, het bevorderen van samenwerkend leren met wereldwijde partners, het voorbereiden op Generation Alpha, en het aanpakken van eco-angst en het opbouwen van veerkracht. Het evenement wordt afgesloten met een plenaire paneldiscussie, waarbij er de hele dag door gelegenheid is om te netwerken. Het volledige programma wordt ongeveer 4 weken voor het evenement gepubliceerd.

Uitvoering: Op locatie in Maastricht (precieze locatie wordt nog bekend gemaakt)

Taal: Engels

Datum en tijd: Donderdag 23 mei 2024, 10.30 – 17.00 met achteraf een borrel

Kosten: Gratis

Meer informatie en inschrijving: [link toevoegen]

Beyond content: hoe echt verschil te maken als docent

Beyond content: hoe echt verschil te maken als docent 

Radboud Universiteit Nijmegen

Je gaat tijdens de cursus in gesprek over waarom onderwijs en wetenschap de belangrijkste drijfveren voor duurzaamheid zouden moeten zijn. Daarnaast leer je over manieren om studenten niet alleen met de vereiste kennis uit te rusten, maar ook met de nodige vaardigheden voor de toekomst.

De cursus biedt stof tot nadenken en ruimte voor discussie. Als deelnemer zul je geïnspireerd raken en ideeën ontwikkelen over hoe je het onderwerp ‘duurzame ontwikkeling’ kan integreren in je eigen lessen, zelfs als je niet veel tijd hebt om grote aanpassingen te maken.

Data en tijden: najaar 2024
Taal: Engels, tenzij alle deelnemers Nederlands spreken
Uitvoering: op de campus
Kosten: gratis
Meer informatie en inschrijven via Cursus Beyond content: hoe echt verschil te maken als docent (ru.nl).

Impact driven education

Impact driven education 

Erasmus Universiteit

Ben je op zoek naar manieren om impact te creëren met jouw onderwijs? Onze wereld is complex en vol met ‘wicked problems’, via ons onderwijs kunnen we studenten voorbereiden om bij te dragen aan het oplossen van deze uitdagingen. Maar waar begin je? Neem deel aan deze webinar om de principes van impact-gedreven onderwijs te verkennen en kansen voor jouw vak te identificeren. Deze webinar is een introductie op het MicroLab ‘How to design impact driven education?’ Het webinar is ook toegankelijk voor niet-onderwijzend personeel.  

Wat ga je bereiken? 

  • Verken de principes van impact-gedreven onderwijs en identificeer kansen voor jouw vak. 

Data en tijden: op aanvraag, voor minimaal 4 deelnemers. Stuur een e-mail naar training risbo.eur.nl.
Taal: Engels, tenzij alle deelnemers Nederlands spreken
Uitvoering: online
Kosten: gratis
Meer informatie: Cursus Impact driven education (eur.nl)

Studentbetrokkenheid

5 eenvoudige tips om je cursus actiever en meer blended te maken

Vijf eenvoudige tips om je cursus actiever en meer blended te maken 

Vrije Universiteit Amsterdam

In deze workshop behandelen we gemakkelijk toe te passen methoden om je cursus meer activerend en blended te maken. We zullen je voorzien van vijf praktische tips. Docenten die deze tips al hebben geïmplementeerd zijn erg blij met de resultaten, net als hun studenten! 

Datum en tijd: 9 april 2024, 10:30-12:00 uur
Taal: Nederlands, tenzij iemand Nederlands niet machtig is – dan Engels
Uitvoering: op de campus
Kosten: gratis
Meer informatie en aanmelden via 5 eenvoudige tips om je cursus actiever en meer blended te maken (vu.nl).

TV-technieken naar het onderwijs brengen: hoe te entertainen, te activeren en te onderwijzen

Tv-technieken naar het onderwijs brengen: hoe te entertainen, te activeren en te onderwijzen!

Universiteit Maastricht

In deze workshop krijg je begeleiding bij het verbeteren van je onderwijs door gebruik te maken van storytelling, video's, interviews en andere technieken uit de tv-industrie. Of ze nu online of face-to-face les krijgen, studenten leren beter in een stimulerende omgeving. Het is de verantwoordelijkheid van de docent om die omgeving te creëren met prestaties, de cursusinhoud en de positieve energie die bij het ‘publiek’ wordt opgewekt. 

Dit kan je bereiken met makkelijk aan te leren technieken uit de tv-industrie. Lesgeven en leren kan veel leuker zijn – als je de juiste aanpak kent! Tv-producent en trainer mediavaardigheden Julian Dismore laat je kennismaken met verschillende manieren om je lezingen en lesmateriaal boeiender te maken met behoud van de academische standaard.  Oefeningen, discussies en rollenspellen helpen je om je aanpak aan te scherpen. 

Datum en tijd: 7 mei 2024, 13:30-16:00 uur
Taal: Engels
Uitvoering: online
Kosten: gratis
Meer informatie en aanmelden via Bringing TV Techniques to Teaching – How To Entertain, Engage and Educate! (edlab.nl).

Op afstand (individueel) begeleiden van student(en)

Op afstand (individueel) begeleiden van student(en) 

Open Universiteit

Centraal in deze workshop staat het succesvol begeleiden van (individuele) studenten. Een bijzonder aspect hierbij is de rol van de online begeleider. Veel docenten onderhouden immers op afstand contact met studenten: via telefoongesprekken, e-mail en zoom of tijdens virtuele klassen. 

Tijdens de bijeenkomst behandelen we enkele theoretische aspecten en oefenen we met fundamentele omgangs- en gesprekstechnieken, feedbackregels in rollenspelen en discussies over bronnen en videoclips. Daarbij zoeken we zo veel mogelijk aansluiting bij situaties in de eigen praktijk. Centraal staat steeds dat ieder zo effectief mogelijk zijn sterke kanten voor (online) individuele begeleiding optimaliseert. 

Datum en tijd: op aanvraag. Vanaf 4 inschrijvingen nemen we contact op met de deelnemers om een moment te plannen.
Taal: Nederlands/Engels
Uitvoering: online/face-to-face
Kosten: gratis
Interesse? Stuur een e-mail naar docentprofessionalisering ou.nl.

Overig

Successvolle PhD-begeleiding

Succesvolle PhD-begeleiding: een gedeelde reis (MOOC)

Rijksuniversiteit Groningen

Deze cursus richt zich in de eerste plaats op het ondersteunen van zowel beginnende als meer ervaren doctoraatsbegeleiders in hun belangrijke en uitdagende rol. De cursus kan ook relevant zijn voor beleidsmakers en trainers binnen wetenschappelijke instellingen. 

Aan het einde van de cursus ben je in staat om:  

  • De belangrijkste momenten en fasen in het promotietraject te identificeren;  
  • Je eigen rol en gedeelde verantwoordelijkheid als promotor te beoordelen; 
  • Te experimenteren met tools en methodes om de effectiviteit van doctoraatsbegeleiding te verbeteren; 
  • Effectieve interactietechnieken toe te passen in gesprekken met de promovendus; 
  • Om te gaan met verwachtingen en het formuleren van doelen te verbeteren; 
  • Te reflecteren op je professionele ontwikkeling als doctoraatsbegeleider in de academische context; 
  • Bewustzijn te tonen van je eigen waarden, kwaliteiten en valkuilen; evenals bewustzijn over het zijn van een rolmodel voor je doctoraatsstudenten.  

Data en tijden: je kunt op elk moment beginnen (zelfstandig)
Taal: Engels
Uitvoering: online
Kosten: Gratis
Meer informatie en inschrijven via Successful PhD supervision - Online Course (futurelearn.com).

Hoe kun je je onderwijsinhoud visualiseren

Hoe kun je je onderwijsinhoud visualiseren

Erasmus Universiteit

Zijn je slides overladen met tekst? Zou je willen dat je slides er zodanig uitzien dat ze je lesgeven op de best mogelijke manier ondersteunen? Volg dan het webinar ‘How to visualize your content’! Tijdens dit webinar leer je waarom het belangrijk is om gebruik te maken van principes van visualisatie en hoe je dat effectief kan doen. 

Datum en tijd: 9 april 2024, 12:00-13:00 uur
Taal: Engels
Uitvoering: online
Kosten: gratis
Meer informatie en aanmelden via How to visualize your content (eur.nl).

Laatst gewijzigd:29 april 2024 16:26
View this page in: English