Onderzoek Kapteyn Instituut Agenda en Nieuws

Landelijke Sterrenkijkdagen 2017

Wanneer:vr 03-03-2017 18:00 - 23:00
Waar:Blaauw Sterrenwacht, Nijenborgh 9 Groningen (Bernoulliborg, Zernike Campus)

Vrijdag 3 en zaterdag 4 maart is de Blaauw Sterrenwacht van het Kapteyn Instituut (Faculty of Science and Engineering, Rijksuniversiteit Groningen) geopend voor jong en oud tijdens de 41e Landelijke Sterrenkijkdagen. Jong en oud kunnen door telescopen naar de sterren kijken en via diverse activiteiten meer te weten komen over onze Aarde en het heelal.

Programma

De sterrenwacht zal beide dagen open zijn van 18:00 - 23:00. Uiteraard gaan we bij mooi weer sterrenkijken in de Blaauw Sterrenwacht! We zullen o.a. de kraters op de Maan bekijken, planeten Mars en Venus, nevels in de ruimte en honderden sterren in heldere jonge sterrengroepen. Ook als het weer niet meewerkt kunt u de sterrenwacht bezichtigen en bekijken we prachtige beelden van het heelal die met de Gratama Telescoop gemaakt zijn.

Er zijn daarbij allerlei activiteiten voor jong en oud. Dit is het hele programma voor beide dagen:

• Rondleidingen Blaauw Sterrenwacht: introductie + sterrenwacht + waarneemterras
  • Waarneemterras met 3-4 telescopen
  • Shows in Kapteyn mobiel planetarium
  • 19:00 Kinderlezing Jeffrey Bout: Op reis naar Mars (voor 6 - 12 jaar)
  • 20:00 Lezing prof. dr. Inga Kamp (Kapteyn Instituut, RUG): Het ontstaan van de Aarde
  • 21:00 Workshop: Sterren op je smartphone
  • Kinderknutselhoek 18:00 - 21:00 (voor 6 -12 jaar): Spel De Kosmische Spiraal
  • Doe- en ontdektentoonstelling Science LinX

Meer informatie en reserveren: www.rug.nl/sterrenwacht

Aanmelden

De publieksavonden vinden plaats in de Bernoulliborg op de Zernike Campus (Nijenborgh 9, Groningen). De sterrenwacht zal op vrijdag 3 en zaterdag 4 maart geopend zijn van 18:00 tot 23:00. Alle activiteiten zijn gratis toegankelijk.

U kunt een kaartje reserveren voor de rondleidingen en planetariumshows via www.rug.nl/sterrenwacht. Doe ook mee aan het Facebook event voor de laatste nieuwtjes. Voor vragen over dit evenement kunt u een bericht sturen naar sterrenwacht(at)astro(punt)rug(punt)nl.

Organisatie

Dit evenement wordt georganiseerd door het Kapteyn Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen en SRON Netherlands Institute for Space Research, in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde (KNVWS), de Jongerenwerkgroep voor Sterrenkunde (JWG) en Science LinX.