Over ons Faculty of Science and Engineering Our Research GRIP News and activities Agenda

Promotie C. (Chao) Wang

Wanneer:di 21-03-2023 11:00 - 12:00
Waar:Academiegebouw

Allosteric inhibitors of aspartate transcarbamoylase: targeting pyrimidine biosynthesis to address multiple diseases

Nieuwe aanknopingspunten voor malaria medicijnen

Malaria is een besmettelijke ziekte die nog steeds veel voorkomt en jaarlijks voor veel doden zorgt. Er zijn verschillende medicijnen op de markt die mensen tegen malaria beschermen,maar er zijn ook nieuwe varianten van malaria ontstaan die deze medicijnen kunnen omzeilen. Daarom onderzocht Wang in dit proefschrift nieuwe aanknopingspunten voormogelijke toekomstige malariamedicijnen.

Voor zijn onderzoek richtte Wang zich met name op de biosynthese van pyrimidines, een stof die de malariaparasiet nodig heeft voor het maken van DNA, RNA en andere crucialemoleculen die nodig zijn voor overleving. Hij onderzocht de katalyserende effect van hetenzym ATC in dit proces, en ontwikkelde en testte verschillende moleculen die ATC kunnen remmen en zo de verspreiding van malaria kunnen voorkomen.

Wang vond een serie moleculen die werkten als zogenoemde allosterische remmers: ze wisten de binding van de ATC-enzymen aan de eiwitten te voorkomen door de structuur van de bindingspocket aan te passen. Met deze moleculen, die hij de BDA-reeks noemt, wist Wang een niet eerder gebruikt doelwit aan te vallen en zo een interessant remmingsmechanisme te onthullen. Hij hoopt dat deze resultaten in de toekomst gebruikt kunnen worden om nieuwe medicijnen tegen malaria te ontwikkelen.

Curriculum Vitae Chao Wang

De titel van het proefschrift luidt: “Allosteric inhibitors of aspartate transcarbamoylase:targeting pyrimidine biosynthesis to address multiple diseases.” Chao Wang (1988)studeerde farmacie aan de Peking University, China. Hij deed zijn promotieonderzoek bij de afdeling Drug Design van het GRIP-instituut van de Rijksuniversiteit Groningen.

Promotors: Prof.dr. M.R. Groves