Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons FEB Research / FEB Graduate School of Economics and Business PhD programme

Being different: institutional investor heterogeneity, cultural distance and the performance of listed companies

Promotie:J. (Jos) Offerein, MSc
Wanneer:02 mei 2024
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. C.L.M. (Niels) Hermes, prof. dr. R.B.H. (Reggy) Hooghiemstra
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Being different: institutional investor heterogeneity, cultural
distance and the performance of listed companies

Anders zijn: heterogeniteit van institutionele beleggers, culturele afstand en prestaties van ondernemingen

Financiële markten hebben de afgelopen jaren een grote verschuiving meegemaakt, institutionele beleggers hanteerden vroeger veelal een actieve beleggingsstrategie, maar sinds de financiële crisis in 2008 is dit verschoven naar passieve beleggingsstrategieën. Dit heeft geleid tot de opkomst van enkele grote fondsbeheerders, en daarmee een concentratie van aandelenbezit bij deze selecte groep. Deze veranderingen leiden tot nieuwe uitdagingen voor investeerders en bedrijven, in deze dissertatie bestudeerde Jos Offerein verschillen tussen individuele beleggers om deze uitdagingen te onderzoeken.

Dit doet Offerein aan de hand van drie empirische studies, waarbij de eerste studie vaststelt dat er binnen een veelgebruikte classificatie van institutionele beleggers sterke verschillen zitten tussen de beleggers binnen een groep. Ondanks gelijkenissen tussen deze beleggers gebruiken zij hun invloed op de bedrijven die ze bezitten heel verschillend. In de tweede studie borduurt Offerein hierop voort door een nieuwe eigenschap van beleggers te introduceren, namelijk de culturele achtergrond van deze beleggers. Door verschillen uit te rekenen tussen de cultuur van de beleggers en de bedrijven waarin zij investeren, kan worden vastgesteld dat meer culturele diversiteit tussen beleggers en bedrijven leidt tot beter toezicht door deze beleggers. De derde studie richt zich op de aanbodkant van informatie, door opnieuw culturele verschillen als uitgangspunt te nemen, maar nu te beoordelen of deze verschillen leiden tot een bepaalde tijdsoriëntatie in de vrijwillige verslaggeving door ondernemingen. Het blijkt dat bedrijven met hun informatieverstrekking rekening houden met de culturele achtergrond van investeerders. Concluderend kan worden gesteld dat individuele verschillen tussen investeerders belangrijk zijn voor het toezicht door deze investeerders.