Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Nieuws

nieuws
Auto's zonder bestuurder: wie is er aansprakelijk als het misgaat?
Geplaatst op:17 september 2024

Zelfrijdende auto’s worden de komende jaren mogelijk steeds meer onderdeel van het straatbeeld. Maar wie is er aansprakelijk als het fout gaat?

Rianne Herregodts en Heinrich Winter werken mee aan onderzoek tuchtrecht voor bankmedewerkers
Geplaatst op:17 september 2024

Sinds 1 april 2015 kent de Wet op het financieel toezicht (Wft) de verplichting voor banken om hun medewerkers te onderwerpen aan tuchtrecht. Inmiddels is er meer dan negen jaar verstreken sinds de invoering van het tuchtrecht. Het bestuur van Stichting Tuchtrecht Banken (STB) heeft daarom de Rijksuniversiteit Groningen en Pro Facto gevraagd het tuchtrecht te evalueren. Dr. Rianne Herregodts en prof. Heinrich Winter hebben een bijdrage aan het project geleverd.

Landen aansprakelijk stellen voor cyberaanvallen nog lastig
Geplaatst op:20 augustus 2024

Evgeni Moyakine onderzoekt of landen aansprakelijk kunnen worden gesteld voor cyberaanvallen door hackersgroepen. Volgens hem stelt het internationaal recht te hoge eisen aan de bewijslast.

Dr. Gerard Ritsema van Eck doet onderzoek in opdracht van Fundamental Rights Agency (FRA)
Geplaatst op:24 juli 2024

Gerard Ritsema van Eck, universitair docent en post-doc IT-recht bij onze faculteit, is aangewezen als country expert om onderzoek te doen in opdracht van de Fundamental Rights Agency (FRA). Hij gaat het gebruik van biometrische herkenning door de Nederlandse politie bestuderen.

Dr. Jasper Verstappen krijgt NWO Embassy Science Fellowship toegekend
Geplaatst op:18 juli 2024

Jasper Verstappen, universitair docent IT-recht aan onze faculteit, heeft het NWO Embassy Science Fellowship toegekend gekregen. Hij krijgt een beurs van 25.000 euro om in Singapore onderzoek te doen naar AI-beleid en -wetgeving.

Veni-beurzen voor tien onderzoekers
Geplaatst op:17 juli 2024

Aan tien onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG is een Veni-beurs van maximaal 320.000 euro toegekend. De Veni-beurzen worden jaarlijks toegekend door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk onderzoek (NWO) en zijn gericht op excellente onderzoekers die onlangs gepromoveerd zijn.

Dr. Michelle Bruijn en dr. Kostia Gorobets ontvangen Veni-beurs van NWO
Geplaatst op:17 juli 2024

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft dr. Michelle Bruijn en dr. Kostia Gorobets een Veni-subsidie toegekend. Bruijn gaat de subsidie besteden aan onderzoek naar de bescherming tegen huisuitzettingen. Gorobets gaat het toegekende bedrag gebruiken voor rechtsfilosofisch onderzoek naar een alternatieve versie van het internationaal recht in Rusland.

Dr. Ceciel Nieuwenhout krijgt financiering toegekend voor onderzoek marktordening energiesysteem richting CO2-neutrale toekomst
Geplaatst op:16 juli 2024

Het onderzoeksproject ‘Market Organisation of the Dutch Energy System (MODES)’, waaraan dr. Ceciel Nieuwenhout van de Faculteit Rechtsgeleerdheid meewerkt, heeft financiering toegekend gekregen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

12 miljoen euro voor onderzoek naar impact groene waterstof
Geplaatst op:15 juli 2024

Een consortium dat onderzoek doet naar de sociaaleconomische impact van waterstof met onder andere onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen heeft 12 miljoen euro toegekend gekregen van wetenschapsfinancier NWO.

Meer menselijke maat in wetten op het terrein van de sociale zekerheid?
Geplaatst op:15 juli 2024

De vakgroep Staatsrecht, Bestuursrecht en Bestuurskunde (mr. Maarten Bouwmeester, prof. Kars de Graaf, prof. Bert Marseille en dr. Marc Wever) van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen gaat onderzoek doen in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ze gaan onderzoeken wat de consequenties zijn van de voorziene wijzigingen in de Wet versterking waarborgfunctie Awb (Algemene wet bestuursrecht).

Soevereine autonomen houden de overheid een spiegel voor
Geplaatst op:09 juli 2024

Luuk de Boer bestudeert ‘soevereine autonomen’, mensen die overheidsgezag afwijzen. Hij verblijft voor onderzoek in St. Louis, een van de meest gesegregeerde steden van de VS. De kloof tussen arm en rijk is enorm. De Boer is daar niet speciaal voor zijn autonomen-onderzoek, maar de VS is er wel een interessante plek voor. Want aan de andere kant van de oceaan is de groep autonomen groot.

Dr. Evgeni Moyakine wint Jantina Tammes School Early Career Researcher Prize
Geplaatst op:08 juli 2024

Op 19 juni 2024 vierde de Jantina Tammes School of Digital Society, Technology and AI (JTS) haar verjaardag, die werd afgesloten met de uitreiking van de JTS Early Career Researcher Prize. De prijs werd toegekend aan vijf winnaars, onder wie universitair docent IT-recht Evgeni Moyakine.

Prof. Fatih Ibili geïnstalleerd als Advocaat-Generaal bij Hoge Raad
Geplaatst op:04 juli 2024

Op dinsdag 2 juli is prof. Fatih Ibili geïnstalleerd als Advocaat-Generaal bij de Hoge Raad der Nederlanden. Hij combineert zijn nieuwe functie met het hoogleraarschap aan de RUG.

Prof. Bert Marseille benoemd tot voorzitter begeleidingscommissie WODC-onderzoek
Geplaatst op:04 juli 2024

Bert Marseille, hoogleraar Bestuurskunde aan onze faculteit, is benoemd tot voorzitter van de begeleidingscommissie voor het WODC-onderzoek ‘Evaluatie Stichting Geschillencommissie voor Consumentenzaken (SGC)’.