Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

NWO M-1 subsidies voor Roos en Poolman

20 maart 2024

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft in het domein Exacte en Natuurwetenschappen een M-1 subsidie toegekend aan prof. Wouter Roos en prof. Bert Poolman van de Faculty of Science and Engineering (RUG). Beiden ontvangen EUR 375.000. Roos voor onderzoek naar hoe een virus zichzelf in elkaar zet, Poolman voor onderzoek naar de mechanismen in levende cellen.

M-subsidies zijn bedoeld voor innovatief en hoogwaardig onderzoek met wetenschappelijke urgentie. Een M-1 subsidie wordt toegekend aan projecten die worden geleid door één onderzoeker.

Prof. Wouter Roos

Ontrafelen bouwstenen virussen

Prof. Roos gaat met zijn onderzoeksgroep deeltje voor deeltje bekijken hoe een virus gevormd wordt, ook wel virale zelf-assemblage genoemd. Er is nog veel onbekend over het verloop van dit proces. Door met een geavanceerde tastmicroscoop - waarvan er maar enkele zijn in Nederland - dit proces live te volgen, wil de groep ontrafelen hoe de bouwstenen van virussen zo efficiënt aan elkaar vast worden gelijmd. Naast nieuwe fundamentele kennis over hoe virussen in elkaar zitten, zal dit ook aanknopingspunten bieden om nieuwe antivirale geneesmiddelen te ontwikkelen die de assemblage van een virus blokkeren.

Prof. Poolman
Prof. Bert Poolman

Doorgronden mechanismen levende cellen

Met een multidisciplinair team van wetenschappers gaat prof. Poolman minimale cellen bouwen en reactienetwerken analyseren om de onderliggende biologische mechanismen voor het voeden van de cel in kaart te brengen en nieuwe eigenschappen daarvan te ontdekken. Levende cellen zijn complex. Zo vereist de uitwisseling van moleculen tussen de cellulaire compartimenten, en tussen cellen en hun omgeving, een evenwichtige uitwisseling van energie en materie om groei en deling van de cel te ondersteunen. Daarbij moeten tegelijkertijd bepaalde interne fysische en chemische omstandigheden van de cel stabiel blijven. Poolman bouwt modelsystemen die het mogelijk maken om essentiële mechanismen van levende cellen te doorgronden en aan te passen. Het begrip van deze biologische mechanismen in levende cellen zal helpen bij hun toepassing en engineering in bijvoorbeeld de optimalisatie van de productiviteit in industrieel belangrijke (micro-)organismen.

Prof. Wouter Roos is werkzaam bij het Zernike Institute for Advanced Materials en prof. Bert Poolman bij het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute van de Faculty of Science and Engineering.

Laatst gewijzigd:21 maart 2024 11:06