Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Ontdek exoplaneten tijdens de Sterrenkijkdagen op 7 en 8 maart

03 maart 2014
'Artist impression' van de exoplaneet HD 189733 b

Op 7 en 8 maart organiseert het Kapteyn Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen in samenwerking met  SRON Netherlands Institute for Space Research publieksavonden in de Blaauw Sterrenwacht tijdens de 38-ste Landelijke Sterrenkijkdagen.

Bij een groot aantal publiekssterrenwachten, sterrenkundeverenigingen en particulieren in heel Nederland (in 2013 meer dan zeventig) kunnen jong en oud een blik door een telescoop werpen tijdens de Landelijke Sterrenkijkdagen. Daarnaast zijn er lezingen en activiteiten. Het thema van de publieksavonden in de Blaauw Sterrenwacht is ‘Exoplaneten’.

Programma

Twintig jaar geleden kenden we maar één planetenstelsel - ons eigen zonnestelsel. Nu hebben we honderden planeten gevonden rond andere sterren: exoplaneten. Afgelopen week maakte NASA bekend dat de satelliet Kepler 715 nieuwe exoplaneten heeft ontdekt, waarmee de teller in totaal op ongeveer 1700 komt. Het blijkt dat bijna iedere ster door planeten vergezeld wordt. Hoe worden deze planeten gevormd? Waar bestaan ze uit? En is daar ook leven mogelijk? Tijdens de publieksavonden in de Blaauw Sterrenwacht worden lezingen gegeven door Groningse sterrenkundigen die op deze vragen ingaan. Daarnaast worden rondleidingen door de sterrenwacht, planetariumshows en korte films verzorgd, en de jeugdige sterrenkijker kan deelnemen aan een Sterrenquiz en leren over echt ruimteonderzoek in de speciale SRON experimentenhoek.

Met mooi weer kunnen bezoekers zelf de sterrenhemel observeren met de 40 cm Ritchey-Chrétien Gratama Telescoop en hobbytelescopen op het waarneemterras. Er zullen veel hemellichamen te bewonderen zijn. De Maan is in het Eerste Kwartier, dus goed zichtbaar in de avond. Op de grens van licht en donker zijn dan vele kraters te onderscheiden. Het sterrenbeeld Orion staat in het zuiden. In dit sterrenbeeld vinden we een reusachtige gaswolk (de Orionnevel, M 42) waarin duizenden nieuwe sterren geboren worden. Dicht bij de Maan in het sterrenbeeld Tweelingen staat Jupiter, de grootste planeet van het zonnestelsel. Naast de manen van Jupiter zijn in de telescoop ook interessante details op de planeet zelf te zien. De bezoeker zal de sterrenhemel verder kunnen bekijken in het Kapteyn Mobiele Planetarium. Dus ook als het geen heldere avond is, zijn er sterren te bewonderen!

Voor kinderen van 6 t/m 12 jaar is er een Sterrenquiz over exoplaneten, waarbij zij een VIP-rondleiding in de sterrenwacht kunnen winnen. Naast de Sterrenquiz zijn er extra activiteiten voor kinderen in de experimentenhoek , waar zij proefjes kunnen doen met infrarood licht en een eigen spectrograaf kunnen maken om licht in verschillende kleuren te splitsen, zoals sterrenkundigen doen om het heelal te onderzoeken. De bezoeker kan ook aan de slag met de interactieve experimenten van de doe- en ontdektentoonstelling Science LinX, met onder meer een nieuwe opstelling over de Grote Beer . Bovendien zijn doorlopend korte films over exoplaneten en satellieten te zien.

Deelname

De Blaauw Sterrenwacht bevindt zich in de Bernoulliborg(Nijenborgh 9) op het Zernikecomplex in het noorden van de stad Groningen. Bussen stoppen recht voor de Bernoulliborg. De sterrenwacht zal geopend zijn vanaf 19:00. Deelname is gratis. Aanmelding wordt aanbevolen, zie: www.rug.nl/sterrenwacht . Meer informatie over alle activiteiten tijdens de Landelijke Sterrenkijkdagen vindt u hier: www.sterrenkijkdagen.nl .

Laatst gewijzigd:27 oktober 2022 09:30