Over ons Actueel Evenementen Promoties

Impact of person-centered and integrated care for community-living older adults on quality of care and service use and costs

Two sides of the same coin
Promotie:Dhr. R.J. (Ronald) Uittenbroek
Wanneer:29 maart 2017
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. S.A. (Menno) Reijneveld, prof. dr. H.P.H. (Berry) Kremer
Copromotor:dr. K. Wynia
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Impact of person-centered and integrated care for community-living
older adults on quality of care and service use and costs

Kwaliteit van zorg door SamenOud in Oost-Groningen aantoonbaar verbeterd

De nieuwe vorm van geïntegreerde en persoonsgerichte zorg en begeleiding voor zelfstandig wonende ouderen, SamenOud, verbetert de kwaliteit van zorg en vermindert de negatieve effecten van versnippering van zorg. Dat toont Ronald Uittenbroek aan in zijn proefschrift, waar hij de effecten van SamenOud beschrijft. Of SamenOud ook kosteneffectief is, kon hij na twaalf maanden nog niet aantonen. Lees hier het persbericht dat in 2015 verscheen over het SamenOud project:

SamenOud is een nieuw ontwikkeld zorgmodel, dat inspeelt op de veranderende wensen en behoeften van ouderen. Doel is dat hulpverleners van het Ouderenzorg Team inzicht in de situatie van de patiënt krijgen en daarmee betere zorg en begeleiding op maat kunnen bieden. Uittenbroek onderzocht het effect van SamenOud.

Allereerst vergeleek Uittenbroek de ervaren kwaliteit van zorg van ouderen die meedoen aan SamenOud met die van ouderen die gebruikelijke zorg krijgen. Daaruit bleek dat ouderen die SamenOud zorg en begeleiding ontvingen een betere kwaliteit van zorg ervaren. Dat geldt met name voor ouderen met het profiel ‘kwetsbaar’; daar verbeterede de ervaren kwaliteit van zorg het meest. Daarnaast toont hij aan dat casemanagers  over het algemeen positief zijn over SamenOud. Zij zijn, door het kunnen opbouwen van een vertrouwensrelatie, beter in staat aan te sluiten bij de wensen en behoeften van ouderen. Tot slot laat Uittenbroek zien dat de kosteneffectiviteit van SamenOud na twaalf maanden niet verbeterd is. Hij concludeert dan ook dat SamenOud nog verder kan verbeteren bijvoorbeeld door continue training van zorgprofessionals, en dat nieuwe bekostigingsmodellen en organisatiestructuren kunnen helpen om deze vorm van zorg echt te verankeren in gezondheidszorgsystemen. Meting van de effecten op langere termijn zouden beter inzicht kunnen geven in de effecten van SamenOud.

Ronald Uittenbroek (1975) studeerde Zorgwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen en Maastricht University. Zijn onderzoek voerde hij uit bij het SamenOud-team van het UMCG. Het onderzoek valt binnen onderzoeksprogramma Public Health Research van onderzoeksinstituut SHARE. Het onderzoek werd gefinancierd door ZonMw. Uittenbroek is momenteel werkzaam als Manager opleiding verpleegkunde aan Hogeschool Windesheim in Zwolle.