Over ons Actueel Evenementen Promoties

Unethically motivated

How management tools elicit functional unethical behaviors
Promotie:dr. T. (Tim) Vriend
Wanneer:22 februari 2016
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. O. (Onne) Janssen
Copromotor:prof. dr. J. (Jennifer) Jordan
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Unethically motivated

Drie veelgebruikte managementpraktijken hebben potentie onethisch gedrag uit te lokken

Drie veelgebruikte managementpraktijken (rangordecompetities, het stellen van promotie- of preventiegerichte doelen, en het maken van onderscheid tussen medewerkers) hebben de potentie om functionele onethische gedragingen van medewerkers uit te lokken. Tim Vriend onderzocht hoe managers door toepassing van deze gevestigde managementpraktijken onbedoeld kan leiden tot onethische gedragingen van medewerkers. Hij concludeert dat onethische gedragingen medewerkers een functioneel voordeel kunnen bieden die ethisch-neutrale gedragingen niet bieden, omdat medewerkers langs het onethische pad doelen en standaarden op een effectievere of efficiëntere manier kunnen behalen.

Medewerkers die zich onethisch gedragen zijn een serieus probleem voor organisaties. Niet alleen zijn onethische gedragingen illegaal en moreel onacceptabel, maar ze kunnen ook allerlei schade toebrengen aan verscheidene partijen binnen en buiten de organisatie. Vriend toont aan dat een belangrijke motivatie voor onethisch gedrag ligt in de functionaliteit ervan: men kiest voor onethisch gedrag wanneer dit een effectiever of efficiënter alternatief is voor ethisch-neutrale gedragingen.

Vriend concludeert dat deze functionaliteit tot uiting komt wanneer medewerkers in competitie strijden om topposities met bijbehorende beloningen te bemachtigen, dan wel om staartposities met bijbehorende straffen af te wenden, wanneer zij moeten presteren in vervolgtaken nadat in een eerdere taak promotiedoelen succesvol zijn behaald dan wel preventiedoelen juist niet zijn behaald, of wanneer zij de uitwisselingsrelatie met hun leidinggevenden op positieve dan wel negatieve wijze willen beantwoorden.

Tim Vriend deed de Research Master in Economics and Business. Hij verrichtte zijn onderzoek bij de afdeling Human Resource Management & Organizational Behaviour van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Vriend is tegenwoordig universitair docent aan de RUG.