Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Organisatie Diensten en voorzieningen CLIQ - Centre for Learning Innovation and Quality Strategy and policy

Active Learning

Wat is active learning?

Active learning is gebaseerd op het constructivisme, een leertheorie die stelt dat studenten hun eigen begrip van een onderwerp construeren door voort te bouwen op hun voorkennis. Het implementeren van active learning betekent daarom dat de focus van de instructie verschuift van kennisoverdracht naar de kennisconstructie van studenten door het creëren van begeleide taken, interacties, opdrachten en omgevingen die diep, betekenisvol leren cultiveren. Een nauw verwante theorie—sociaal constructivisme—stelt dat active learning het beste plaatsvindt wanneer de constructie van kennis plaatsvindt in samenwerking met anderen.

Dus wat telt als active learning? Volgens Bonwell en Eison (1991) is active learning "alles waarbij studenten dingen doen en nadenken over de dingen die ze doen" (p. 2), en Felder en Brent (2009) definiëren active learning als "alles dat studenten in een klas worden verondersteld te doen dat anders is dan alleen maar kijken, luisteren en aantekeningen maken" (p. 2). 

Active learning houdt verband met andere instructiemethoden die studenten nauw betrekken bij het kennisconstructieproces, waaronder:

  • Studentgericht leren, waarbij de diverse leerbehoeften van studenten, in plaats van de noodzaak om inhoud door te drukken, centraal staan ​​in het leerproces.
  • Probleemgestuurd leren, waarbij studenten een probleem of scenario krijgen waarvoor ze vragen moeten formuleren, bewijsmateriaal moeten analyseren, bewijs moeten verbinden met reeds bestaande theorieën, conclusies moeten trekken en nadenken over hun leerproces.
  • Ervaringsleren, waarbij studenten leren door deel te nemen aan authentieke leeractiviteiten, dat wil zeggen activiteiten die situaties of problemen nabootsen die ze in het echte leven of in een werksituatie kunnen tegenkomen.

Active learning bevordert begrip in plaats van het onthouden van feiten; het moedigt studenten aan om het geleerde toe te passen op verschillende problemen en contexten; het geeft studenten meer autonomie over hun leerproces; en het helpt studenten te leren hoe ze moeten leren.

Creative Commons BY-NC

De bovenstaande tekst is ontleend aan Active Learning Activities. Centre for Teaching Excellence, Universiteit van Waterloo.

Wat willen we bereiken?

In het strategisch plan van de Faculteit der Letteren 2021-2026 staat het volgende doel geformuleerd (p. 18-19):

“We bieden activerend onderwijs in een leeromgeving waarbij on campus het
uitgangspunt is en ICT een belangrijke ondersteunende rol vervult. Studenten worden uitgedaagd het geleerde actief toe te passen, onder meer door erover
te discussiëren met docenten en medestudenten en door met anderen samen te werken bij het oplossen van aan de leerstof gerelateerde problemen. Om ruimte te scheppen voor activerende lesvormen zal het traditionele hoorcollege (deels) worden vervangen door, dan wel aangevuld worden met een combinatie van face-to-face en online onderwijsactiviteiten: blended learning wordt de norm. 

[...] 

We bieden training in active learning zodat docenten, bij voorkeur in teamverband, in staat zijn hun bestaande vakken te herontwerpen volgens de principes van activerend onderwijs. Ze zijn bekend met werkvormen die activerend leren bevorderen en weten welke ICT-middelen hierbij ingezet kunnen worden.”

Waarom?

In tegenstelling tot het traditionele doceren waarbij studenten passief informatie ontvangen door te luisteren, leidt active learning tot meer betrokkenheid van studenten en dus, in het algemeen, tot hogere prestaties. Bekijk deze korte video over hoe en waarom active learning werkt.

Voorbeelden van active learning

Active learning kan zo simpel zijn als je studenten vragen na te denken over wat je hun zojuist hebt verteld en een hand op te steken als iets onduidelijk was. Aan de andere kant van het spectrum zijn bezoeken ter plaatse waar studenten theorieën en concepten toepassen die in de klas zijn besproken. Hieronder hebben we verschillende websites toegevoegd met voorbeelden van active learning.

Active Learning technieken
Active Learning Techniques

De afbeelding hierboven is afkomstig van de University of Michigan, Introduction to Active Learning. Voor een concrete lijst van mogelijke activiteiten, zie Hoe kunt u actief leren integreren in uw klaslokaal (pdf).

Universiteit van Waterloo, Active Learning Activities. Naast de achtergrondinformatie over active learning die we hierboven gebruikten, beschrijft de site ook een aantal mogelijke activiteiten.

MIT OpenCourseWare, YouTube-playlist. Deze YouTube-playlist met Janet Rankin bevat 12 korte video’s over active learning, bijvoorbeeld activiteiten zoals Think-Pair-Share en Jigsaw.

Faculteit der Letteren

Voor veel docenten aan de Faculteit der Letteren is active learning geen nieuwe benadering. De komende maanden zullen hier concrete voorbeelden van de faculteit worden getoond en in de loop van het project zullen er nieuwe voorbeelden worden toegevoegd.

Flipped Classroom

Van hoorcolleges naar flipped classroom Q&A-sessies, Maarten Duijenvendak en Jan Willem Drijvers

Perusall

Elke student voorbereid op elke les, Pablo Valdivia (video)

Miro

Online samenwerking met behulp van Miro, Dana Mustata

Active Learning Spaces

Active learning spaces (CLIQ Webinar)

Laatst gewijzigd:23 oktober 2023 11:23
View this page in: English