Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Sociologie Lustrum

Er gaat niets boven de Groningse sociologie

Sociologie in Groningen bestaat nu vijfentachtig jaar en is daarmee de oudste van Nederland. Het waren de filosoof Plessner en de sociaalgeograaf Hofstee die als eersten bij het sociologisch instituut werden aangesteld. In 1946 werd Piet Bouman de eerste hoogleraar sociologie. Onder invloed van de latere hoogleraar Ivan Gadourek werd statistiek verplichte kost voor iedere Groningse sociologiestudent en kwamen moderne onderzoekstechnieken in opkomst. De twee gebouwen waarin sociologie tegenwoordig is gehuisvest zijn vernoemd naar deze grondleggers, Bouman en Gadourek.

Sociologie in Groningen is nauw verweven met de onderzoeksschool ICS (Interuniversitair Centrum voor Sociaal-wetenschappelijk onderzoek). De Groningse hoogleraren Siegwart Lindenberg en Frans Stokman hebben mede aan de wieg gestaan van de oprichting van het ICS waarin sociologie in Groningen, Utrecht, Nijmegen en een deel van Amsterdam samenwerken. Naast onderzoeksgerichte sociologie profileert Groningen zich met de toepassing van onderzoeksresultaten in beleidsvraagstukken.

In oktober 1938 werd de notariële akte getekend van het eerste sociologische instituut in Nederland. Op vrijdag 6 oktober vieren we het 85-jarig bestaan met een lustrum in DOT Groningen. Tijdens het lustrum staan de vijf thema’s van het Masterprogramma centraal: Criminaliteit & Veiligheid; Gezondheid, Welzijn en Zorg; Arbeid: Arbeidsrelaties & Levensloop; Politiek, Maatschappij & Beleid; Sociologie van de Netwerksamenleving. Bij elk thema spreken een staflid en twee alumni. De presentaties zullen kort en flitsend zijn.

‘s Avonds geeft Arie Glebbeek zijn afscheidscollege. In 2020 ging hij met pensioen. Bij zijn pensionering werd hem een bundel aangeboden met als titel Sociologie die er toe doet. Vanwege de coronapandemie kwamen Rie Bosman en Rafael Wittek, de initiatiefnemers voor het boek, het destijds bij hem thuis langsbrengen. Op grotere schaal stil staan bij zijn afscheid kon niet vanwege de corona-restricties. Nu drie jaar later willen we Arie Glebbeek alsnog in het spotlicht zetten en kijken we uit naar zijn lezing.

Sociologie in Groningen staat er goed voor. Het masterprogramma krijgt van de Keuzegids Hoger Onderwijs geregeld het predicaat topopleiding en ook het bachelorprogramma zit dicht tegen die kwalificatie aan. Bovendien is de instroom van studenten de laatste jaren toegenomen. Jaarlijks kan Jacob Dijkstra als Directeur Onderwijs minstens honderd eerstejaars welkom heten. De nieuwe minor DataWise: Data Science in Society valt onder de hoede van sociologie. Gert Stulp is vanuit sociologie een drijvende kracht van die minor.

Het onderzoek staat internationaal hoog aangeschreven. Rafael Wittek haalde, als eerste aan de Rijksuniversiteit Groningen, een NWO Zwaartekrachtsubsidie binnen voor SCOOP, een multidisciplinair onderzoek naar duurzame samenwerking. René Veenstra, was een van de aanvragers van GUTS, een ander gehonoreerd NWO Zwaartekrachtprogramma, waarin wordt onderzocht hoe jongeren succesvol kunnen opgroeien en bijdragen aan de huidige en toekomstige maatschappij. Ook de onderzoekslijnen van de andere drie hoogleraren, Marijtje van Duijn (die haar oratie in januari 2023 gaf), Andreas Flache (vanaf september 2023 Directeur Onderzoek) en Nardi Steverink (die zich inzet om met GRIP&GLANS de zelfmanagementvaardigheden en het welbevinden van kwetsbare groepen te vergroten) bloeien.

Er gaat niets boven de Groningse sociologie en dat willen we vieren op 6 oktober, een dag om als alumnus studiegenoten of docenten te ontmoeten en, bij het avond programma, als huidige student contacten te leggen voor een stage of ideeën op te doen voor een scriptie.

Poster Lustrum
Laatst gewijzigd:19 juni 2023 10:41