Over ons Faculty of Science and Engineering Faculty News

1,5 miljoen euro voor effect beweging op Alzheimer

03 november 2014

Het ZonMw-programma Memorabel heeft 1,5 miljoen euro toegekend aan het onderzoeksproject ‘Train the sedentary brain: move smart to reduce the risk of dementia’. Het pre-klinische deel hiervan staat onder leiding van prof.dr.Eddy van der Zee van het Centre for Behaviour and Neurosciences (Rijksuniversiteit Groningen).

Van der Zee gaat de onderliggende mechanismen onderzoeken van de werking van goed bewegen op de hersenen. Dit gebeurt aan de hand van muizen met Alzheimer die verschillende bewegingsinterventies krijgen. Deze interventies sluiten zo goed mogelijk aan bij de interventies die met Alzheimer patiënten uitgevoerd gaan worden. De muizen moeten inzicht verschaffen over de onderliggende mechanismen van de werking van goed bewegen op het brein.

De andere partners in het onderzoeksproject zijn: de Universiteit van Amsterdam (Neuropsychologie), de Radboud Universiteit (Geriatrie), en het University Medical Center Groningen (Bewegingswetenschappen en Neurologie).

Laatst gewijzigd:07 augustus 2020 11:55