Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Team Groningen wint medaille met Bye-o-film in iGEM- competitie Parijs

07 november 2023

Het Groningse iGEM 2023 team heeft met hun Bye-o-film project een zilveren medaille gewonnen tijdens de jaarlijkse iGEM (international Genetically Engineered Machine) wedstrijd. Hun project richt zich op het bestrijden van infecties bij medische implantaten. In Parijs presenteerden multidisciplinaire teams van studenten hun oplossingen voor wereldwijde problemen met behulp van synthetische biologie.

Het Groningse team bestond dit jaar uit 14 bachelor en master studenten van de Rijksuniversiteit Groningen en studenten van de Minerva Art Academy. Om een zilveren medaille te winnen moet je onder andere de techniek van je project succesvol hebben ontwikkeld en kunnen aantonen dat je hebt nagedacht over hoe jouw project van toegevoegde waarde is voor de wereld.

Bye-o-film

Het iGEM Groningen team heeft een biosensor ontwikkeld om infecties bij medische implantaten te bestrijden. Wanneer medische implantaten geïnfecteerd raken, vormt zich een laag schadelijke bacteriën op het oppervlak van het implantaat: een biofilm.  Dat verklaart de projectnaam: ‘Bye-o-film’. Ook ontwikkelden ze hun eigen app die de patiënt kan waarschuwen wanneer een biofilm-laag wordt gevormd.

Prototype

Het door het team gerealiseerde prototype werkt in een laboratoriumomgeving, maar moet nog verder worden verbeterd voordat het echt gebruikt kan gaan worden. Volgend jaar kan een nieuw iGEM-team voortbouwen op het conceptontwerp van Bye-o-film en het verder ontwikkelen tot een eindproduct.

IGEM-competitie

De iGEM-competitie vond plaats van 2 tot en met 5 november in Parijs. De onderwerpen van de 400 deelnemende teams verschillen flink, maar alles draait om synthetische biologie. Deze tak van de wetenschap verandert cellen of micro-organismen tot allerlei handige stofjes te maken. Synthetische biologie geeft de mogelijkheid om sociale, milieu- of medische problemen aan te pakken. De internationale iGEM-competitie stimuleert de creativiteit van studenten om dat te doen.

Science LinX nieuwsbericht over team iGEM Groningen 2023: Zeg maar dag tegen biofilm

decoratieve afbeelding
Het Groningese iGEM team van 2023 met studenten van verschillende achtergronden (Biomoleculaire Wetenschappen, Biomedische Wetenschappen, Chemie, Chemische Technologie, Computerwetenschappen, Natuurkunde, Grafische vormgeving en Productontwerp)
Laatst gewijzigd:07 november 2023 14:17