Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Iris Vis benoemd tot Captain of Science van de Topsector Logistiek

10 juli 2023
Hoogleraar Industrial Engineering Iris Vis

Prof. dr. Iris F.A. Vis, hoogleraar Industrial Engineering, is door de minister van Economische Zaken en Klimaat benoemd tot Captain of Science van de Topsector Logistiek. Zij is met ingang van 1 augustus de opvolger van Prof. dr. Rob Zuidwijk (Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit Rotterdam), die deze rol ruim vijf jaar heeft vervuld.

Iris Vis is Hoogleraar Industrial Engineering aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Binnen de Topsector Logistiek is Iris Vis momenteel thematrekker Ketenregie en lid van de stuurgroep Ketens. Daarnaast is zij onder andere lid van de instituutsadviesraad van ASTRON.

Aad Veenman, Boegbeeld van de Topsector Logistiek, over de benoeming: “We zijn zeer verheugd met de aanstelling van prof. Iris Vis. Vanuit haar jarenlange ervaring in de wetenschappelijke wereld en de verbinding die ze daarbij heeft gemaakt met industrie en overheid gaat ze een belangrijke stimulans leveren aan onder andere het onderzoek binnen onze Topsector.’’

Industry Relations

Tot 2022 was Iris Vis voor de RUG Dean of Industry Relations. In die rol bouwde zij met haar team namens het College van Bestuur aan de strategie en implementatie van de universitaire samenwerking met externe partijen. Talloze maatschappelijke initiatieven werden door Vis en haar team opgestart of ondersteund, onder andere over de digitale samenleving en de circulaire economie. Ze was daarbij onder andere voorzitter van de netwerkorganisatie Noorden Digitaal en voorzitter van het living lab Slimme en Duurzame Mobiliteit Hive.mobility. Daarnaast werd de totstandkoming van interdisciplinaire innovatieagenda's van onderzoekers uit meerdere faculteiten gefaciliteerd, bijvoorbeeld voor maatschappelijke vraagstukken gericht op Green Industry en Smart Mobility.

Onderzoek op het gebied van logistiek en in de cross-over met andere sectoren

Voor haar komst naar de RUG was Vis universitair hoofddocent aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze was daarnaast gastonderzoeker bij CIRRELT (Montreal/ Quebec City, Canada), Virginia Tech (Blacksburg, VS) en Georgia Institute of Technology (Atlanta, VS). Haar onderzoek richt zich op het ontwerpen en verbeteren van duurzame logistieke processen en transportnetwerken. Ze werkt daarbij graag op het snijvlak van logistiek en andere sectoren zoals energie, gezondheidszorg en onderwijs. Vis heeft vele extern gefinancierde projecten gerealiseerd met consortia bestaande uit bedrijven, non-profit organisaties, overheden en kennisinstellingen. Een belangrijk aspect van het werk van Vis is het delen van uitkomsten van onderzoeksprojecten met professionals.

Iris Vis kijkt ernaar uit om de rol van Captain of Science te gaan vervullen en daarin samen te werken met stakeholders uit vele disciplines en domeinen. "Logistiek is overal. Uit die gedachte zijn er ook vele cross-overs te leggen met andere sectoren om zo gezamenlijk oplossingen te ontwikkelen voor vraagstukken gerelateerd aan maatschappelijke uitdagingen."

Vragen? Neem dan contact op met Iris Vis.

Laatst gewijzigd:11 oktober 2023 11:11