Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Nieuwe scriptieprijs voor masterstudenten Economie en Bedrijfskunde

Het Decanenberaad Economie en Bedrijfskunde (DEB)

Hoe kunnen we economie en bedrijfskunde studenten prikkelen om in hun masterscriptie aandacht te besteden aan belangrijke maatschappelijke uitdagingen? De 14 Nederlandse faculteiten economie en bedrijfskunde, verenigd in het Decanenberaad Economie en Bedrijfskunde (DEB) heeft daarvoor een nieuwe scriptieprijs opgezet: Mens in Economie en Bedrijf. De scriptieprijs wordt mogelijk gemaakt door de Goldschmeding Foundation.

Vijf maatschappelijke uitdagingen

Het DEB heeft in 2023 een ‘Impact Agenda” opgesteld waarin vijf maatschappelijke onderwerpen (transitiethema’s) zijn geïdentificeerd voor duurzame welvaart. Deze onderwerpen zijn:

• Duurzame economie

• Breed perspectief op welzijn

• Digitale transformatie

• Gezonde samenleving

• Veranderende instituties

Via deze agenda willen de faculteiten hun maatschappelijke impact versterken en ook daadwerkelijk veranderingen in de maatschappij initiëren, sturen en begeleiden. De scriptieprijs beloont innovatieve scripties op een van deze vijf onderwerpen met als doel de bevordering van de medemenselijkheid in de economie.

Scriptieprijs

De scriptieprijs ‘Mens in Economie en Bedrijf’ is in het leven geroepen om studenten te stimuleren om binnen deze vijf onderwerpen het belang van de medemens centraal te stellen. Aan deze scriptieprijs is vijf keer het bedrag van €5.000,- verbonden, per transitiethema is er jaarlijks één prijs. De beoordelingsprocedure wordt momenteel nader uitgewerkt, en zal in mei beschikbaar worden gemaakt voor geïnteresseerde studenten en docenten. De eerste scriptieprijzen worden in het najaar van 2024 uitgereikt.

Laatst gewijzigd:19 april 2024 13:52