Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Faculteit Economie en Bedrijfskunde en Oranjewoud Export Academy verstevigen samenwerking

15 december 2023
Peter Verhoef, decaan van FEB (links) en Robert van de Leur, bestuursvoorzitter van Oranjewoud Export Academy (rechts) schudden elkaar de hand na het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst tussen beide partijen

De Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) en Oranjewoud Export Academy hebben een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om hun samenwerking te bekrachtigen en voort te zetten. Beide partners kijken uit naar een intensivering van hun samenwerking. Het doel van de samenwerking is om hoogwaardige kennis en jong talent beter te verbinden met internationaal opererende MKB-bedrijven in Noord-Nederland.

Oranjewoud Export Academy is een stichting die een platform wil bieden waar hoogwaardige kennis en ambitieuze ondernemers uit Noord-Nederland samenkomen. Een platform waar ondernemers kennis kunnen halen en brengen die internationale groei mogelijk maakt. Het is de missie van de Export Academy om ondernemers in Noord-Nederland te helpen hun internationale potentieel te maximaliseren. Met praktische trainingsprogramma's en meer dan 50 leden - veelal hoog-innovatieve bedrijven - staat Oranjewoud Export Academy midden in het noordelijke, internationaal opererende MKB. De Faculteit Economie en Bedrijfskunde heeft de bedrijfskundige kennis en jonge talenten die zo waardevol zijn voor deze bedrijven, en deze bedrijfsleden bieden op hun beurt praktische expertise en kansen voor de studenten van de faculteit.

"Dat maakt het structureel verbinden van elkaars kennis en netwerken een heel logische stap, wat we al merkten tijdens eerdere projecten die we samen uitvoerden", zegt Joyce Walstra, directeur van de Oranjewoud Export Academy.

Drie pijlers

Een belangrijke pijler van de samenwerking is de ontwikkeling van een pool van derdejaars bachelor- en masterstudenten die de leden van de Export Academy gaan helpen met onderzoeksvragen op het gebied van innovatie en business development - mogelijk resulterend in een baan na afronding van hun studie. Een onderzoeksstructuur met PhD's en/of een bijzonder hoogleraar staat ook hoog op de agenda, net als het gezamenlijk aanbieden van strategisch managementprogramma's voor CEO's en DGA's. "Samenwerken met de Export Academy biedt interessante mogelijkheden voor onze faculteit om bij te dragen aan de internationalisering van noordelijke bedrijven door middel van onderzoek, training en stages. Het biedt ook geweldige kansen voor internationale en Nederlandse studenten om projecten en stages te doen op het gebied van exportmanagement bij bedrijven in Noord-Nederland en daar mogelijk te werken," aldus Peter Verhoef, decaan van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.

Export hub

Verder spreken de faculteit en de Export Academy af om sprekers uit te wisselen voor bestaande programma's en inhoudelijke activiteiten vooral te laten plaatsvinden op Landgoed Oranjewoud, als exporthub in de noordelijke regio.

Laatst gewijzigd:15 december 2023 13:27