Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Bachelor Econometrics and Operational Research experimenteert met gaming om studenten te leren complexe en maatschappelijk relevante problemen op te lossen

12 december 2023
Docent Daniël Vullings, een van de ontwikkelaars van de EOR-game

De bacheloropleiding Econometrics en Operational Research (EOR) van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) van de RUG experimenteert met het gebruik van een simulatiespel waarin studenten een bedrijf leiden: de EOR-game. Dit simulatiespel heeft als doel studenten te trainen in de vaardigheden die nodig zijn voor een succesvolle en duurzame carrière, door ze bloot te stellen aan complexe zakelijke uitdagingen die overeenkomen met echte problemen uit de praktijk. In dit spel runnen teams van studenten een gesimuleerd bedrijf met behulp van door het spel gegenereerde gegevens die gebaseerd zijn op de onderliggende mechanismen binnen een bedrijf. Deze mechanismen vertegenwoordigen de vier aandachtsgebieden van de EOR-bachelor: Econometrie, Operations Research, Actuariële studies en Micro-economie.

Met behulp van een stimuleringsregeling voor innovatief onderwijs van het faculteitsbestuur FEB heeft de bacheloropleiding nieuwe manieren bedacht om studenten voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Studenten doen tijdens hun studie veel nuttige theoretische kennis op, maar vinden het vaak moeilijk om de kloof met de bedrijfspraktijk te overbruggen wanneer ze hun eerste stappen op de arbeidsmarkt zetten. Het EOR-game stelt studenten in staat om te oefenen met uitdagingen die qua complexiteit overeenkomen met echte problemen en vereist dat ze verschillende benaderingen vergelijken en creëren.

Proefproject

Tussen 18 december en 21 december nemen eerstejaars EOR-studenten deel aan een pilotproject waarin het spel intensief wordt gespeeld. Tijdens deze week spelen de studenten verschillende rondes, waarbij ze na elke ronde automatisch feedback krijgen van het spel. Elke dag moeten de studenten (in groepen van zes) via een app een aantal keuzes maken met betrekking tot alle activiteiten binnen 'hun' bedrijf. De studenten gebruiken informatie in de app zelf om statistische analyses te doen met standaard statistische software om weloverwogen keuzes te maken. Niet alleen de winst van het bedrijf is relevant, ook de effecten van de bedrijfsactiviteiten op het milieu en op de gezondheid van werknemers spelen een rol. De app dient als platform van waaruit het gesimuleerde bedrijf wordt geleid en waarop alle operationele beslissingen worden genomen. Naast het registreren van hun beslissingen in de app, zullen de studentengroepen ook deelnemen aan dagelijkse spreekuren, waar een groepsvertegenwoordiger feedback krijgt van docenten. De projectweek wordt afgesloten met een symposium op donderdag 22 december.

Het spel integreren in het hele programma

In deze pilot spelen alleen eerstejaarsstudenten het spel, maar het is de bedoeling dat studenten in de toekomst het spel in elk jaar van hun opleiding een week lang gaan spelen. Docent Daniël Vullings is een van de ontwikkelaars van de EOR-game en een van de docenten binnen FEB die het Academic Education Track volgt, die gericht is op het stimuleren van innovatief onderwijs en het bieden van belangrijke carrièremogelijkheden aan onderwijsgerichte medewerkers. Vullings: "Het doel is om de hele EOR-bachelor aan te passen om het spel te integreren. De game combineert elementen van verschillende vakken in de EOR-bachelor. De curriculum-brede aanpak biedt de studenten de mogelijkheid om complexe theorieën uit hun vakken gedurende hun hele studie toe te passen, waardoor studenten een probleemoplossende houding krijgen die hen voorbereidt op de arbeidsmarkt. Met deze pionierende aanpak hopen wij het leervermogen van studenten te verbeteren, waardoor de opleiding aantrekkelijker wordt en de maatschappij uiteindelijk wordt voorzien van beter opgeleide arbeidskrachten."

Vragen? Neem contact op met Daniël Vullings.

Laatst gewijzigd:12 december 2023 12:15